F.A.I.L

F.A.I.L har jag broderat in på mitt förkläde på jobbet.

bild

First Attempt In Learning står det faktiskt också, det beror på hur man läser det. Härom dagen var det en grupp som reagerade på det, särskilt en tjej.

“Vadå fail? Vad menar du med det?”

Och jag fick en chans att förklara hur jag tänker.

I slöjden har vi 4 förmågor att öva och det gör vi om och om igen, i alla arbeten. Jag hör ofta andra lärare prata om att de behandlar ett ämne en tid för att sedan ha prov och gå vidare till nästa. Har en elev missat provet på franska revolutionen så hänger det efter tills det är godkänt. Jag vet inte om det stämmer, men jag märker att det är så många elever uppfattar ämnena i skolan och de vill veta vad de kan plugga på i slöjden för att nå högsta betyg.

Visst har vi också ett centralt innehåll att jobba men fokus är ställt på förmågorna och det är vad vi återkommer till hela tiden. I varje projekt är det nödvändigt att utmana sig lite lite mer så att man blir vassare och vassare med varje projekt. Vassare på att hitta lösningar på problem som uppstår, vassare på att välja vilket material eller teknik som passar bäst för ändamålet. Och då är det oundvikligt att man failar då och då. Det är faktiskt alldeles nödvändigt, annars är det svårt att lära sig att klura och lösa det som inte funkar. Och då ska man välkomna fail. Bästa sättet att utvecklas!

Vi fick en bra diskussion i gruppen och jag kände att texten på mitt förkläde hade hjälpt mig lite i att förklara vad meningen med slöjden är.

Utveckling.

Jag tror att jag ska använda det här på eleverna i sjuan, det finns alltid en del som inte fattar att de måste börja öva från början och inte leka eller ta lättaste vägen ut hela tiden. Annars har de inte en chans att nå de betyg de vill i nian. De hinner inte faila tillräckligt många gånger helt enkelt.

2 comments

  1. Hej finfina slöjdlärare! JAg blir på så gott humör av att läsa dina funderingar. Jag är själv relativt ny som lärare och väldigt ny som slöjdlärare. Det stärker och glädjer att få höra dina tankar. Gillar verkligen FAIL – precis där finns ett förhållningssätt som är så viktigt i alla lärsituationer, vad man än sysslar med. FÅr jag lov att låna din idé? Alla visuella signaler är så bra. Jag kan skriva dit copyright//ditt namn .. 🙂 Hälsningar Annika W

    1. Tack för dina snälla ord! Trots rätt många år som slöjdlärare har jag mest kört för mig själv och hoppats göra rätt hela tiden. Det är sällan man får respons på sin undervisning för det kommer inte in så många där… Mer än eleverna förstås. Så jag blir glad av dina ord och självklart- “sharing is caring” Vi delar väl lika? Och jag har inte kommit på allt själv, idéerna kommer överallt ifrån.

      Lycka till med din karriär som slöjdlärare!
      Eva

Leave a Reply

