Jag läser loggböcker

Skärmavbild 2014-02-24 kl. 20.37.42

Alla mina elever i slöjden skriver loggbok och jag svarar på dem, varje vecka.  Det blir några stycken, jag har 220 elever. Ändå är det så mycket värt för mig. Jag lär känna eleverna hyfsat snabbt, viktigt med tanke på att jag bara har dem en termin och om jag inte snabbt lär mig namnen så tappar jag i trovärdighet. För mig fungerar det dessutom så att jag måste ha ett slöjdarbete att hänga upp eleven på. Jag kopplar ihop eleven med väskan med den fina applikationen.

Loggboken har flera syften för mig och eleverna.

Det är en projektdagbok där eleven håller projektet levande från lektion till lektion. Med bilder, med film och med ord så att det minimerar startsträckan nästa lektion.

Det är en dialogbok mellan mig och eleven där det går bra att ställa de frågor som inte hinns med på lektionen, man får tips på bra filmer och bloggar att söka kunskap i och man kan få feedback på om man är på rätt spår mot det betygsmål man strävar mot. Detta gör också att det går lättare att komma igång med arbete lektionen efter.

Loggboken är också ett gediget bedömningsunderlag för mig om eleven utnyttjar det rätt. Sex av åtta kunskapskrav är svåra att se vid lektionstillfällena, det handlar om vilka val man gör i sin process, hur självständig man är i sitt tänk och hur man motiverar det man gör i projektet.

Tar det här inte fruktansvärt mycket tid då?

Nej det tycker jag inte. Jag kan mitt ämne så bra att det tar ytterst lite tid för mig att hitta ett svar till eleven. Jag tycker dessutom att det är otroligt mycket roligare att lära känna hur mina elever tänker än om jag, för att vara tvungen att ta reda på deras kunskaper hade använt prov i stället. Det hade inte visat på hälften av process. Och vad klurigt det hade varit att hitta på rätt frågor till allas olika projekt. DET hade tagit mycket tid. Jag skriver ju inte heller så mycket de gånger det inte behövs.

Hade jag fått som jag ville den här terminen hade jag lagt till ytterligare en dimension till det här. Jag ville arbeta med en grupp i Wikispaces där alla hade varsin sida med sitt projekt. De andra skulle ha insyn och möjlighet att påverka genom att ge feedback. Jag skulle ha möjlighet att följa diskussionerna kring de olika projekten och eleverna skulle få fler aspekter i sin feedback. Jag tror egentligen mer på detta än på att de riktar sig till mig, läraren men det gick inte att fixa i år.

Håller kvar tanken.

Leave a Reply

