#3 det är trögt idag

Måndagar är inga bra dagar i mitt schema, fullt av möten med såväl personal som med elever och det är ju trevligt på sitt sätt. Men det går i ett och det blir ingen tid över för eftertanke. Jag behöver mina “mellanrum”. Dessutom är jag tröttare än vanligt nu på morgonen. Trots två rejäla hinkar med kaffe och en specialare med amerikanska pannkakor (smet över från söndagsfrukosten) har jag svårt att sätta fart.

När skoldagen är slut är det dags för vår andra Pedagogiska pub här i Göteborg. När jag vaknar till framåt dagen vet jag att detta kommer att skapa en förväntan. Det är alltid roligt att mötas kring intressanta skolfrågor på ett positivt sätt. Det lyfter en lång tid framåt, skapar nya infallsvinklar, väcker nya tankar… Och när jag tänker efter är det ju ett bra sätt att avsluta en bökig måndag på, att fylla på för hela veckan liksom.

När vi möts på skolan blir det sällan samma schwung i diskussionen, vi har lite tid, är trötta efter en lång dag, är kvar i vår vanliga miljö, alla har inte samma driv i de frågor som är aktuella för mötet och det finns en jargong på en arbetsplats. Stämningen och jargongen varierar väldigt från skola till skola, inte negativt alls men det varierar. Och kanske är det den här variationen man möts av när så många från olika skolkulturer ses en stund som gör det så spännande och inspirerande?

Så är du lärare i Göteborg, har möjlighet att svänga förbi Posthotellet idag klockan fem så ses vi där!

2 comments

  1. Nope, inte lärare, inte ens boende i Göteborg. Men jag passar på att svänga förbi din blogg i alla fall! 😀 Mumsigt med pannkakor till frukost. Jag och sonen hade det som stående frukost hela sportlovet. Mumma!

Leave a Reply

