#4 Pedagogisk Pub

Igår kväll var det pedagogisk pub på Posthotellet i Göteborg. Vi var inte jättemånga som samlades men det blev bra diskussioner kring ämnet för kvällen: Det livslånga lärandet. I de grupper jag satt kom vi naturligtvis in på vikten av digitalkunskap och att en del lärare säkert känner sig obekväma med att arbeta med it i skolan. Att det inte längre gäller att vara experten, att undervisa sina elever utan att mer våga släppa taget och låta verkligheten ta plats. Att det inte räcker med att vika en temadag per termin åt att diskutera sociala medier med eleverna. Det gäller att våga låta det som händer här och nu ta plats och att ta vara på och skapa en lärsituation kring det.

Vi pratade inte kring vilket stoff som kommer att behöva undervisas utan snarare kring vilka förmågor eleverna behöver öva. De behöver få utrymme att lyfta frågor som är aktuella och viktiga och vi borde låta dem. Men det ryms inte alltid i systemet… Vi konstaterade att slöjd kan vara ett ämne där livet får utrymme. Det går att arbeta och prata samtidigt för när man kan, är det händerna som får jobba och tankarna kan flyga fritt. Har det hänt något viktigt under rasten som klasskompisarna måste reda ut med varandra så går det oftast att ge utrymme för det.

Jag borde lyssnat på kroppen och knoppen när jag cyklat hem på kvällen för jag var verkligen trött men så kom datorn fram och utan att jag visste ordet av hade jag anmält mig till en ny MOOC! (Massive Open Online Course.) Vad tänker jag med?

“Learning creative learning” heter kursen och det är MIT Media lab som organiserar MOOC:en. Hur ska detta gå?

Leave a Reply

