#5 Att det ska vara så svårt

I de flesta grupper i slöjden går det att följa individ för individ, och jag är inte säker på att antalet elever är det som spelar in och avgör hur det ska bli. Det går att stå för att jag vet vad varje elev presterar, på vilken nivå och hur jag kan hjälpa varje elev i gruppen framåt. Jag har fullt fokus genom hela lektionen och kan vara där när jag behövs, peta lite, peka lite och skjutsa framåt mot nya insikter. Ibland kan jag bara iakkta och notera i minnet och ibland har jag ögon i nacken.

“Akta, klipp inte i sladden!”

När jag ska bedöma insatser och utveckling över året kan jag för det mesta utan att tveka placera eleverna i olika utvecklingsnivåer. Detta är det läge jag strävar efter att uppnå för att känna att jag gör ett bra jobb för eleverna i skolan. Det ska vara rättvist. Omutbart. Då är jag nöjd med dagen.

Sedan blir det grus i maskineriet. En grupp då och då fungerar inte alls. Det märks att de inte fungerar tillsammans i en studiemiljö. De bara hatar mig när jag har fräckheten att kräva engagemang och hårt arbete. Att slöjd inte är deras lekstuga. Då blir det till att tänka efter. Vad är det egentligen som inte fungerar i gruppen? Vad är det som händer när det gång efter annan blir kaos? Jag gör på samma sätt som i de andra grupperna, vad är det som händer? Jag får plocka från hela repertoaren och grunna länge. En del knep får man gå ut och prova med fjärilar i magen-hur ska detta tas emot. Antingen hatar de mig eller så fattar de att det är för deras skull jag måste skärpa tonen. Att vara lärare är ingen popularietetstävling, även om det är bäst när de gillar det vi gör. Jag kan inte undervisa när några i en grupp går in för att sabotera. Då måste jag komma till rätta med det först. Hur lång tid det än må ta och hur mycket trista metoder jag än måste ta till.

Sakta men säkert vinner man mark i klassrummet. Sakta klarnar bilden. Från att ha upplevt totalt kaos börjar man se mönster, vilka det är som sätter igång gruppen och vilka som lider av att inte få arbetsro och utmaningar på rätt nivå. Det går att se kunskapsnivåer och brister i grundkunskaper. Man börjar få syn på var man ska täppa till luckor så att alla är med på tåget och vill till samma destination.

Nu börjar jag göra mig redo för att sätta in de sista åtgärderna för att visa tydlighet i vart vi ska vara på väg. Fler och fler börjar uttrycka att det är roligt att lära, de ser framgång och även här är loggböckerna absolut ovärderliga för mig.  Nu äntligen börjar det bli tydligt med stor skärpa var jag måste sätta in alla insatser. Nu är vi snart på rätt köl även här. Men det kan ta så lång tid som ett helt år. Och jävlar vilket slit det kan vara!

Leave a Reply

