#10 När eleven inte vill alls

Vad gör man när en elev verkligen inte vill?

Det händer titt som tätt, några varje termin. Det kan vara så att de inte vill ha “syslöjd”- det är ju för tjejer (alltså vanligast för mig att det är killar som vägrar). Det kan också vara så att de inte har lust att göra någonting för att de tror att det är ok att slappa i slöjden, det är ju ändå nästan som fritids, eller? En tredje anledning är att det är en fasad och en strategi som hen sätter upp för att dölja riktigt dåliga grundkunskaper.

Hur som helst går det åt väldigt mycket energi att sjasa igång de här eleverna. Och det spelar inte någon roll hur många pedagogiska planeringar, bedömningsmatriser, inspirations-,eller instruktionsfilmer jag gör iordning.

“VILL INTE!”

Jag har i alla år haft svårt att nå fram och vara tydlig med argument när eleven gör absolut minsta möjliga, och arbetet är på en så låg nivå att det är fullständigt omöjligt att godkänna i högstadiet. Och tidigare också för den delen. Elever som inte gör en planering innan de startar sitt arbete, inte tänker alls faktiskt. De tar bara en tygbit, vilken som. Eller klipper en bit från en tygrulle utan mall eller mönster. Viker den dubbel, syr en söm längs två sidor och vränger den.

“SÅ DÄR, NU HAR JAG GJORT NÅGOT!”

Jag blir bara så trött på att upprepa att eleven behöver utmana sig lite för att visa sina kunskaper. Jag har haft svårt att konkretisera vad det är jag vill se egentligen för att kunna säga att prestationen är godkänd. Och jag ifrågasätter mig själv tills jag har skalat bort allt vad kunskaper heter. Bara hen gör något! Men det är en farlig väg att gå, att låta eleverna tro att vad som helst är ok i slöjden. Då tror jag att vi får ännu svårare att argumentera för vår plats på schemat idag. Jag tror inte att eleverna fått sin attityd till slöjd utan hjälp av vuxna i deras omgivning, föräldrar eller lärare. Eller rektor för den delen. Om man ständigt marginaliserar estetisk verksamhet i skolan så måste det få inverkan på hur eleverna upplever den kunskap man försöker lära ut inom de estetiska ämnena. Och själv funderar jag på vad som egentligen är en godkänd nivå. Behöver eleverna kunna vad sömsmån är och varför man behöver tänka på det? Veta hur man hanterar garn och dess redskap? Olika broderistygn? Förstå hur räta mot räta hänger ihop med att sömsmånen hamnar på tygets avigsida? I år har jag hur många elever som helst som tror att de måste vika in och nåla fast 1 cm runt alla delar med massor med nålar, för att sedan sätta ihop det på något konstigt sätt. Var kommer det här ifrån? De har haft slöjd i fyra år när jag träffar dem. Vilken är vår grundnivå? Egentligen? Är det jag som kräver mycket av mina elever?

Kan man göra precis vad som helst och nå E?

Den här terminen har jag lagt tid på att skriva kunskapskraven med exempel från den teknik vi i planeringen arbetar med. Alltså med konkreta exempel. Vad betyder egentligen:

“Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt.”

Jag vet inte om det blir enklare men jag har “översatt” det såhär:

“När läraren talat om hur du ska göra i nästa steg gör du så utan att fundera mer över varför eller om det finns andra alternativ”

Jag har ju inte hittat på det här helt själv utan använt mig av Skolverkets bedömningsstöd i slöjd. Så har jag gjort med alla de kunskapskrav som ingår i arbetsområdet, med en tanke att kunna lyfta fram dem och prata med eleven utifrån det pågående arbetet. Otroligt tidskrävande. Sedan kommer eleven som inte vill alls och som inte heller vill lyssna.

Nästa termin i trä och metallslöjden blir eleven ofelbart godkänd. Det händer varje gång.

Hur gör ni?

Leave a Reply

