#14 På mitt jobb

Fredag morgon. Andra koppen kaffe, ingen stress.

Tre grupper med goa elever ska jag möta idag och det ser jag fram emot.  Jag gillar att arbeta som slöjdlärare. Med en fast sal att gå till, inget släpande av grejor fram och tillbaka. Jag kommer inte in i ett rum där jag måste börja städa direkt för att kollegan före mig hade bråttom mellan två lektioner. Jag behöver inte gilla läget och anpassa mig för att vi har olika tankar om hur ett klassrum ska se ut, jag kan bestämma nivån på arbetsmiljö själv.

IMG_3835     image                                                      

Hur salen ser ut betyder mycket för mig och jag har glädjen att ha en sal som inspirerar mig, den är stor och ljus och en dag som idag, när solen är på väg fram vet jag att det är rena ljusterapin att öppna dörren och gå in. Hade jag en ateljé är det precis såhär jag skulle vilja att den ska se ut. Stora, rena ytor och gott om utrymmen så att allt inte behöver ligga framme och störa ögonen. När jag tog över salen för ett år sedan var det ett obeskrivligt kaos men jag såg fönstren. Det avgjorde. Nu är det på ytan iordningställt men jag vet att det är mycket kvar att göra.

Öppnar man ett skåp eller en låda finns det fullt med trasiga redskap och ett trassel av band och spets. Jag tar lite i taget. Väggarna är kala och tomma och det får ta sin tid att bo in sig för mig och eleverna. Jag har projekt igång  de fyra åttorna. Projekt som ska bli väggdekorationer, lappteknik och broderier. Jag vill att det ska vara elevernas alster som syns i salen därför gör jag inte några exempel själv. Det får vara tomt ett tag. Till en början kom några få protester för att man inte ville arbeta på något som inte blir ens eget i slutändan men varför ska slöjden alltid tillverka produkter för individen?  Jag tänker att det  är bra att de får vara med att sätta prägel på miljön nu när salen är ren och tom på skräp. Det får ta tid.

Nu när salen på ytan är i ordning har jag också kvar jobbet att vända elevernas syn på vad slöjd är, och jag inbillar  mig att detta är ett sätt att komma ifrån att slöjden är en slags tomteverkstad där eleverna bestämmer själva. Syftet blir inte slutprodukten utan vägen dit. Det är inte längre någon som protesterar mot grupparbetet, snarare verkar de gilla att arbeta så. Jag ser i elevernas enskilda loggböcker att de väljer stygn och uttryck med omsorg, att de arbetar hemma med att lära nya stygn och att de använder de exempel jag lagt i min blogg.

Idag kommer två grupper som broderar serier. Det är en inspirerande stund även för mig.

Leave a Reply

