#19 Vi har för mycket flumpedagogik

…säger finansminister Anders Borg när han talar på Affärsvärldens Bank & Finans-seminarium på onsdagen.

“Vi har för mycket flumpedagogik”

Men hur tänker karln?

“För att göra Sverige ekonomiskt konkurrenskraftigt måste antalet matematiklärare och utbildningstimmar bli fler och undervisningen betydligt bättre. ”Förmodligen har vi en osedvanligt dålig pedagogik”, sade finansminister Anders Borg på Affärsvärldens Bank & Finans-seminarium på onsdagen, där han gick hårt åt den svenska skolan.”

http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article3814016.ece

Jag blir så upprörd att jag tappar andan.

…antalet undervisningstimmar bli fler. Håller med, men antagligen inte med samma argument som Anders Björk.

…undervisningen bli bättre. Men hallå, låt oss göra vårt jobb! Släpp detta eviga fokus på matematiklärare!

…osedvanligt dålig pedagogik. Nej, men en osedvanligt dålig organisation och struktur där politiker på såväl statlig som lokal nivå ska in och styra.

Jag har redan skrivit dagens inlägg och skulle väl inte ge mig på ett till så här på kvällskvisten. Jag har ju andra saker att ägna mig åt, jag måste komma igång med min kurs på MIT media lab. Learning Creative Learning heter kursen och jag ska verkligen försöka att hinna med att göra något bra av den. Det här är en av alla kurser som jag hittat själv, går frivilligt, utan betalning, där jag använder min fritid för att förkovra mig i det som är mitt yrke. Ett yrke som jag har valt, och som jag tänker sluta med först när jag slutar tycka att det är viktigt och stimulerande. När jag tycker det alltså. Inte ens Sveriges finansminister har rätt att förminska det jobb jag gör varje dag och som faktiskt också upptar en stor del av min fritid. Jag tänker inte längre acceptera att människor som inte har en aning hasplar ur sig ord som “flumpedagogik”, särskilt inte när de når ut i media och sociala medier med sina ogenomtänkta floskler. Det finns säkert en och annan i mitt yrke som inte riktigt orkar längre och där det brister en del, men det är jag säker på att det finns bland finansministrar och andra i politiken också. Jag borde alltså göra något helt annat i kväll men jag blir så himla provocerad.

Det som bekymrar mig bra mycket mer än att det skulle bedrivas någon sorts flumpedagogik i Sveriges skolor är att det är så himla många som har åsikter om och har makt att påverka det jag gör på jobbet, det som jag på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet utför dagligen med alla elevers bästa för ögonen. I stället för att låta professionen utföra sitt jobb på bästa sätt finns det många som ska in med fingrarna och pilla.

En tydlig insats för att höja nivån i skolan kunde vara att inte tillåta att lektioner bara försvinner termin efter termin. Den garanterade undervisningstiden var för mig, i början av min lärarkarriär visserligen ett mått på att eleverna fick den tid i varje ämne som de skulle ha men jag uppfattade också det som ett sätt att beräkna att vi undervisade ungefär lika mycket tid, alla vi lärare. Så att det skulle bli lite rättvist liksom. Jag tycker att det har blivit svårare och svårare för varje termin att hinna få ett underlag för betygsättning. Jag har blivit tvungen att noga jämföra mitt schema med kalendariet på skolan för att se efter hur många lektioner vi har eleverna och jag. Och idag har jag tänkt extra mycket på det för det är inte mycket till termin kvar och jag ser att jag inte kommer att hinna ge eleverna det som behövs innan sommarlovet är här.

Min kollega Marica gorde en utmärkt sammanställning utifrån sitt ämne härom veckan till en grupp på Facebook, där hon noterat hur mycket av hennes undervisning som verkligen blev av under en termin.

Skärmavbild 2014-03-19 kl. 20.12.14

Här ges exempel på att en nia under sin sista termin i grundskolan endast får 37 av 63 lektioner! Och här är det inte någon flumpedagogik som står i vägen för god undervisning. Vi vill ju ha våra lektioner! I stället åläggs vi pedagoger i skolan utföra en mängd uppgifter som styckar upp terminerna.

Och så här är det med vartenda ämne. Allt snuttifieras.

Jag har också gjort en sammanställning den här terminen. På skolan jag arbetar undervisar vi helklass i slöjd och utan att ha någon vetenskaplig beräkning bakom mig är jag rätt övertygad om att vi ligger snålt till med den garanterade undervisningstiden under elevernas nio år. Tänker man dessutom på att det är helklasser så minskar undervisningstiden per elev drastiskt. Idag undrade en av mina nior hur många lektioner som var kvar innan sommaren. Det var tur att jag inte hann titta efter för då hade de väl blivit ännu mer stressade. Det är fyra lektioner kvar innan sommarlovet. Idag är det den 19 mars.

Fyra lektioner!

Så Anders Björk, vill du vara snäll och uttala dig sakligt i skolfrågor om du vill in i diskussionen. Ta reda på hur det verkligen ligger till innan du raljerar offentligt. Det är definitivt inget flum så långt ögat når i min verklighet!

One comment

Leave a Reply

