#20 Edcamp på Schillerska i Göteborg

Idag har jag väntat med att skriva på bloggen för att jag visste att jag skulle ha något kul att dela med mig av i kväll.

Jag har förmånen att vara med i en grupp med skolentusiaster som arrangerar Edcamp i Göteborg. Vi har “edcampat” vid två tillfällen under våren och båda gångerna har vi varit på Schillerska gymnasiet i Göteborg. En häftigt gammal skola mitt i centrala Göteborg. Samlingssalen, teatersalen där vi tillsammans spånar fram de ämnen vi vill diskutera under kvällen är lite extra häftig med sin trappa med sittplatser längs ena väggen.

Jag hamnade i två intressanta diskussioner. Dels frågan om ifall Entreprenöriellt lärande och formativ bedömning är en lärarfälla. Intressant, för vi hade väldigt svårt att definiera vad begreppet entreprenöriellt lärande egentligen står för. Jag googlade det och fick veta att:

“Begreppet entreprenöriellt lärande är nytt för många av oss men innebörden är inte ny på något sätt. Skolverket har fått i uppdrag av regeringen att stimulera arbetet kring entreprenörskap i skolan och detta ska genomsyra skolans alla nivåer.”

Skollyftet

Och jag kommer att tänka på att man under 50-talet, på beställning av industrin la till “metallslöjd” till trä för man behövde arbetare till metallindustrin. Det är helt enkelt en beställning från arbetsmarknaden?

Nästa ämne var flippat klassrum och det var himla intressant också, vi har lite olika syfte med våra flippar och det kom dessutom upp en del intressanta tekniktips och hur man kan tänka och göra.

Kort sagt, trevliga möten med engagerade lärare. Vad klagar man på i media, var var de i kväll?

Håll tillgodo med lite bilder från kvällen!

IMG_7012IMG_7013 IMG_7015 IMG_7016 IMG_7017 IMG_7018 IMG_7019 IMG_7020

Och så måste jag ju förstås passa på att tipsa om nästa pedagogiska pub på Posthotellet. En gång i månaden ses vi och diskuterar över en god dryck. Till halva priset. Komsi, komsi om du bor i Göteborg med omnejd!

IMG_7021

2 comments

  1. Å, vad nostalgiskt, min gamla skola! Där har jag inte varit på många år… och ämnet lät intressant det också! Hoppas att sånt skulle ordnas i Helsingfors också…

Leave a Reply

