#21 Härliga fredag!

På fredagarna har det fallit sig så att jag har två helklasser i år åtta efter varandra. Båda är igång med sina broderade serier och eftersom andra aktiviteter stjäl så mycket av slöjdtiden för fredagsgrupperna har vi bestämt att projektet ska pågå hela terminen i stället för halva. Det måste helt enkelt få ta tid, det är inte för inte som broderi kallas för den långsamma lyckan.

Det tisslas och tasslas i grupperna om vilket stygn som mest liknar rinnande sylt eller vågor på ett hav. Någon pillar med pärlor och lösull för att få till blommor i gräs. Och jag går omkring och myser och småpratar med varenda en. Ibland sitter jag en stund och visar ett nytt stygn, ibland kan jag stå och reda ut broderigarn samtidigt som vi diskuterar ett problem som dykt upp med loggboken. Det finns inte tillstymmelse till hets och stress någonstans under min fredag förmiddag. Vi kan ju naturligtvis inte brodera oavbrutet resterande terminer men jag inbillar mig att jag lyckats få de här eleverna att känna hur slöjd kan vara. Att det tar tid, och det måste få ta tid att fatta ett beslut i sin process. Att det är bättre att prova, fundera och sedan bestämma sig för det bästa alternativet. Slöjd ska inte vara en hysterisk stress fram till en färdig produkt utan det är vägen dit som betyder något. Det är då man lär sig handlingsberedskap och tekniker, man lär sig känna igen materialen i händerna och fingrarna lär sig hur de ska knipa ihop om en trådände och skjutsa den genom ett nålsöga utan att man behöver fundera över vad man gör.

Om seriebroderierna blir bra?

Naturligtvis!

IMG_7033 IMG_7034 IMG_7031 IMG_7030 IMG_7032 IMG_7035

2 comments

Leave a Reply

