#29 Äldst i kommunen

Vi var i Skåne idag och firade mormor som fyllde hundra år i torsdags. Det blev ett härligt kalas med många släktingar jag inte träffat på länge, och många nya som jag inte träffat förr.

Min morbror höll ett välkomsttal och berättade att han hade fått veta att mormor är äldst i sin kommun och då blev hon allt lite nöjd.

“Är jag verkligen äldst?”

“Ja, den som är näst äldst fyller hundra nästa vecka, sa morbror.”

Mamma och morbror hade gjort i ordning ett quiz om mormor som jag klarade otroligt dåligt. Att hennes första jobb var som piga det visste jag men när vi fick frågan om vad hon hade i lön blev det svårare. Och vem hade kunnat tro att 15-24 kronor var rätt svar. I månadslön. Hon köpte sin första cykel när hon var arton år, då hade hon redan hunnit jobba fyra år. Den kostade 149 kr. Huset hon fortfarande bor i köpte hon och morfar i början av 1940-talet. De betalade 8500 kr för det. Min nya cykel, som jag köpte förra månaden kostade nästan lika mycket.

Perspektiv.

Leave a Reply

