#32 Vad har du för syn på kunskap?

Vilken kunskapssyn har du?

Vilken kunskapssyn har jag? Det är en jättestor fråga att svara på men jag är övertygad om att det är en fråga vi måste lyfta ofta i personalrummet, på arbetsplatsträffar, i elevhälsomöten. Visst finns det även annat man kan lyfta, kollegialt lärande eller ämnesdidaktik till exempel, men just det här med kunskapssyn blir så tydligt för mig när jag sitter med elever som jag nästan aldrig träffar och ska prata kunskapsutveckling. Ja, jag pratar om utvecklingssamtalen. Dessa numera ångestskapande halvtimmar som med regelbundenhet återkommer varje termin.

Det hela ställs på sin spets när jag sitter med en elev jag knappt känner och ser att studierna inte går så bra. Jag försöker verkligen bringa reda i vilka prov som är missade, vilka kapitel som inte är avklarade och i vilka ämnen det bör läggas mest fokus. Hur kan jag stötta, lösningsfokuserad som jag är. Och till slut snurrar det i mitt huvud och jag vill bara skrika.

“Men för i helvete, varför har ni så jävla många prov!”

Det är så fruktansvärt uppenbart att eleverna, ja i alla fall de elever som inte ligger på topp hela tiden (och kanske även de) bara pluggar för att få rätt poäng på proven, för att beta av en sak till och förhoppningsvis bli av med den där betygsvarningen. Var tog kunskapen vägen? Vart tog de fyra “F:en” vägen? Visserligen i en annan läroplan men fakta, färdigheter, förtrogenhet och förståelse. Sedan när blev det enbart fakta? Hur kan man fortsätta i samma spår utan att se sig om i fall gänget är med? Om förståelsen dyker upp när fakta växer och om till slut polletten ramlar ner och eleven med stolthet kan visa fram såväl förtrogenhet och förståelse. Hur kan man inte vänta in det? För mig är detta så vansinnigt obegripligt och jag tror verkligen att jag skulle må bra av att få diskutera detta i ett öppet och ärligt menat samtal. Med någon som inte tycker som jag. Med någon som tycker att prov är det bästa sättet att få underlag till sina betyg. Jag vill verkligen förstå.

Eller så är det så att jag är usel på att tillverka prov som visar alla dessa nivåer av kunskap. Så kan det ju också vara. Att jag går omvägar och krånglar till det. Både för eleverna och för mig själv. En del elever ber faktiskt om prov, det är enklare för dem men jag får inget underlag för deras kunskap genom prov. Hur mäter man förtrogenhet exempelvis? 75% av svaren rätt? Om det är så att eleverna inte hinner tillskansa sig kunskap på djupet för att vi måste stressa oss igenom alla kurser för att hinna med allt centralt innehåll, är det då undervisning eller bara en slags charader, ungefär som när vi lekte affär som små? Och gör vi då det som är vårt uppdrag enligt den enda bok vi har att rätta oss efter; Lgr11? Leker skola? Nej det är sannerligen ingen lek.

Nej, jag förstår inte och jag har tröttnat på att sitta och ducka på utvecklingssamtalen i någon sorts felriktad lojalitet. Min lojalitet måste ligga hos mina elever. Annars kan jag gå hem. Det är dags att ta nya tag nu.

Leave a Reply

