#41 Det är en sak det tagit för lång tid att fatta

Nu har jag snart arbetat på samma ställe ett helt år och plötsligt börjar det klarna lite för mig. Det här med vilka kunskaper eleverna har med sig från åren i slöjden innan de kommer till mig när de går i sjuan. Jag har tuffat på som vanligt, tycker att det är rimligt att elever som tar symaskinskörkort i år tre borde ha något fördjupade symaskinskunskaper efter fyra års slöjdande. Även om de inte syr på symaskinen alltid, det fattar jag väl, men symaskinen är trots allt ett ganska centralt verktyg inne hos mig. Jag har helt missat att berätta att det är bra att sy ett par stygn fram, sedan några stygn bak och sedan fram igen. Det kallas för att fästa tråden och det är bra att börja och avsluta varje söm man syr med symaskinen så att den inte ska gå upp igen.

En del elever har uttryckt att det är så svårt i slöjden. Just i en grupp där de fått syssla med lappteknik har jag med stor noggrannhet visat hur man ska göra och att det är svårt att få fint om man har bråttom med tillklippningen för då vill det inte riktigt passa när de ska sys ihop. Att alla lappar, om de är jämnt klippta blir helt skeva om man syr lite där det passar och inte med likadan sömsmån överallt. Ordet sömsmån har en del elever kommit ihåg och de är duktiga på att rita ut den men när de ska sy frågar de hur långt in på tyget de ska sy, de ser liksom inte sambandet. Just sömsmån känns också som ett väldigt grundläggande begrepp i mitt ämne.

När jag har försökt förstå vad som är svårt med slöjden får jag ett svar:

“Man måste vara noggrann”

Ja? Det är väl klart om det ska bli bra?

Jag funderar mycket på om det är jag som har höga krav och jag slits mellan att jag vill låta eleverna utforska materialen och skapa fritt och att jag vill lära ut de grunder som underlättar om man någonsin vill skapa något textilt utifrån en instruktion. Det är inte så att jag förväntar mig att alla elever ska nå A eller ha de ambitionerna men jag blir svårt störd när elever inte förstår varför det inte blir ett C i betyget på ett projekt som inte visar på kunskaper om teknik och material eller ens ork att utföra. Och jag förklarar och förklarar hur kunskapskraven hänger ihop.

Nu har jag bestämt mig. Under sommaren ska jag sätta ihop ett högstadiekörkort för slöjden. Ett som bara tar en till två lektioner men som ger mig en hint om var jag ska börja.

 

Leave a Reply

