#47 Kreativt lärande handlar om passion

Vad betyder kreativt lärande egentligen? Är det att lära sig att vara kreativ och att skapa eller är det att lära sig saker, vad som helst på ett kreativt sätt? Är det en extra liten lyxgrej utöver det andra, mycket viktigare i skolan eller är det något som i större utsträckning borde ingå i all verksamhet i skolan?

Jag har en känsla av att när man i skolsammanhang tar upp begrepp som att vara kreativ eller att skapa då sneglar alla på läraren i bild, slöjd eller musik, Konstigt nog inte lika mycket på idrott eller hemkunskapsläraren trots att även de ämnena räknas in i vad som brukar kallas praktisk estetiska ämnen. På min arbetsplats togs estetiska lärprocesser nyligen upp och jag kände att mitt i förvirringen kring vad begreppet egentligen betyder förväntades jag som lärare i ett praktiskt ämne ha svaret på vad det är. Men om man grubblar på ett matteproblem och lyckas klura sig fram till och presentera en lösning, är inte det att vara kreativ? Eller att skriva en fantasynovell, det är väl också kreativt skapande? Även om man inte illustrerar berättelsen. Och rimligtvis borde estetiska lärprocesser kunna finnas och vara naturliga i alla skolans ämnen. Om man kopplar ihop dem en aning så att det blir en begriplig helhet och inte en sönderstyckad obegriplighet.

Jag försöker ju följa en MOOC just nu och igår hade jag tid att titta igenom filmerna för vecka tre. Kursen heter ju Learning creative learning och man lyfter fram ett antal “P” som viktiga för det kreativa lärandet; Projects, Passion, Peers och Play. Jag tittade på “Passion” igår och det fanns en film från ett projekt som kallas “Computer clubhouse”. Det är en slags frivillig verksamhet utanför skoltid dit ungdomar kan gå för att pyssla, skapa, bygga, konstruera. Det finns vanliga hantverksmaterial men också god tillgång på digitala verktyg och digital kunskap. Symaskin bredvid 3D-skrivare exempelvis. Det finns också mentorer där, andra ungdomar som är bra på olika saker och devisen är att man ska dela med sig av sin kunskap. Den vuxne handledaren som var där verkar mest lägga kraft på att styra ungdomarna mot varandra, att matcha kunskapen. Det handlar om att ge ungdomarna en möjlighet att upptäcka vad de är bra på. Att utforska sina möjligheter. En ung tjej blev intervjuad och hon berättade att hon hade haft praktik ett par gånger på Microsoft och att hon studerade på universitet nu. Hon hade egentligen bara haft ambitionen att bli frisör.

Jag gillar det här, att jag, läraren bara är en koordinator. Att kunna utforma undervisningen till en slags “peer to peer”-verksamhet. Jag har märkt under de få tillfällen den här terminen som jag utformat undervisningen så att det blivit många bra samtal mellan eleverna om materials funktion, stygns olika strukturer, vikten av sömsmån och hur man fixar en trasslande symaskin. Jag märker också att det blir en annan dynamik i rummet när inte alla vänder sig till mig som experten. Jag vill utöka och utvidga den här delen av min undervisning och det är egentligen inte något som hindrar mig att göra det. Vi har dessutom 1-1 på skolan så att det borde vara möjligt att låta eleverna lägga sina projektdagböcker i en wikispace så att de inte skriver till mig utan delar sin kunskap med alla som jobbar i samma projekt.

Det som gör mig lite ledsen när jag tittar på filmerna från vecka tre är att jag har ett par hinder för att kunna jobba som jag vill, ett par hinder som inte är förhandlingsbara men som sätter stora käppar i mina hjul. Det ena är att jag ska bedöma elevens insats, först vill jag att eleven ska följa sin passion och sedan kommer jag och ska sätta en stämpel på hur bra eleven presterar. Jag är övertygad om att många elever har svårt att slappna av och tänka

“Det här gör jag för att det är kul och för att jag är så himla intresserad!”

Mitt andra stora hinder är det som kallas för timplan. Slöjden har så otroligt lite tid med varje elevgrupp och det vi har är neddraget till ett minimum. Som om inte det var nog utgår väldigt mycket ordinarie undervisning för diverse aktiviteter. Detta har jag skrivit om här. Hur i hela friden ska du som elev kunna hålla gnistan uppe och passionen för ditt projekt när du varje gång du kommit igång blir avbruten? Det tar en stund att sätta sig in i vad man höll på med sist, att fånga en tankeslinga och när du väl hittat tillbaka då måste du packa ihop för att gå till nästa lektion. Som inte alls hänger ihop med det du gör föregående lektion. Rimligtvis borde det väl vara en startsträcka även i det ämnet och då funderar jag över hur mycket av elevens tid under en skoldag som faktiskt är väl använd.

Det som måste till är att bryta upp de strukturer som finns inom skolan. Bryta upp den statiska indelningen vi har i olika ämnen, bryta upp hur många timmar varje elev måste ha i varje ämne. Samarbeta mer kollegor emellan så att eleverna ser att allt hänger ihop. Jag känner att jag är på fel plats, och då menar jag inte fel skola. Men det är meningslöst för mig att flytta på mig om jag vill arbeta inom utbildning för var finns den skola som har hittat ett sätt att göra undervisningen meningsfull och på riktigt? Där man ser till att eleverna får det de behöver oavsett om det tar kort eller lång tid att nå dit. Där man inte räknar minsta antalet minuter för att få budget att gå ihop och stadsdel att bli nöjd.

För att återknyta till ett av de viktiga “P” som i passion, tänk om eleverna fick en grundkurs i alla skolans ämnen för att sedan kunna följa sin passion och fördjupa sig där de finner relevant. Det vi hinner med i skolan idag är väl knappt mer än grundkursen egentligen så det skulle ju kunna finnas kvar men sedan skulle möjligheten finnas att grotta ner sig i det viktiga. Att hitta sin passion. Jag inte uttrycka mina tankar riktigt så tydligt som jag skulle vilja så jag låter sir Ken Robinson göra det i stället:

“Bring on the learning revolution!”

4 comments

  1. Hej! Tack för att du delar. Det verkar som en väldigt intressant kurs du läser. IT och slöjd är just de ämnen jag undervisar i just nu och jag klurar ständigt på vad kreativt skapande är och hur det kan utvecklas och uppmuntras. Vet du om man kan komma åt kursens filmer utan att gå kursen? Har du någon länk?

    1. Hej! Ja, inte för att jag hinner med kursens tempo och uppgifter men det ger mig så många nya tankar kring skapande och hur man kan uppmuntra och lyfta kreativiteten. Och slöjden som ämne är vi ju unika med känns det som. Vi ska bara förvalta det väl så att det hänger med in i framtiden 🙂

      Om du söker LCL eller learning creative learning på youtube kommer det upp en hel del, men mest från förra årets MOOC. Tror att du om du är envis kan hitta det från i år också, det borde ligga öppet.

      Är du med i FB-gruppen nationellt resurscentrum för slöjd för vi en del diskussioner där just nu kring slöjd och digitala material, kanske också kan vara intressant?

      1. Tack för tipset! Jag har börjat titta på föreläsningarna och tycker att det är superintressant. Jag känner starkt att det är slöjd det handlar om. Tankarna och frågorna kring lärande och kreativitet som de tar upp passar så bra in på lärandet i slöjd. Kul! Det behövs verkligen mer forskning kring vårt ämne, så detta är supervälkommet.

        Jag har bloggat lite om kursen här http://slojdpedagogen.blogspot.se/2014/05/lara-kreativt-larande.html
        och kommer säkert att återkomma med fler reflektioner från kursen senare.
        Är du med i en studiegrupp i kursen? Vi kanske skulle bilda en bland de som deltar från Sverige? …eller kursen kanske är slut, har alla redan gjort klart för i år?

      2. Hej! Vad kul att du kollade in LCL! Ja kursen är nog 3/4 delar klar, jag var med på de första uppgifterna hyfsat men nu har jag helt tappat fart och försöker titta i kapp lite grann. Har dock en hel del kvar. Jag har inte gått med i någon grupp där, mer än kanske lite löst i början, lite diskussioner och så. Tiden tog liksom slut.
        Jag läste i din blogg att du hittat klippen från förra året, det gick en då också. Kanske blir det en nästa år som jag orkar med lite bättre…
        Men visst är det en häftig kurs?

Leave a Reply

