#48 Röriga tankar, sortera er!

I förra veckan ramlade jag in på ett spår av nya (eller en variant av gamla) tankar som började med att jag på Twitter såg en bild från en föreläsning från Framtidens lärande, en konferens om datorn i utbildningen. Det stod “Datorslöjd” över hela bildskärmen och det var Kia Höök, professor på KTH som höll föredraget. Helt plötsligt började hon prata om mig. Om mitt besök på Hackerklubben och om vad jag skrivit i min blogg om det besöket? Det var ganska surrealistiskt, men kul. Min Twittervän som la upp bilden på Twitter, Martina Lundström (@tiniskarin) gjorde även en förfrågan i facebookgruppen Nationellt resurscentrum för slöjd, och det var några stycken där som hakade på tanken om slöjden i framtiden. Här kan man se föreläsningen, ca 37 min in i klippet.

Igår var jag på Hackerklubben igen. Tanken var från början att jag skulle göra min tredje uppgift i MOOCen, att besöka en “creative learning space” och ta reda på lite om hur det funkar där. Så här ser uppgiften ut:

“Visit a local creative learning space, and discuss how it supports creative learning experiences. By “creative learning space,” we’re thinking of a place where people are creating projects — and learning from one another as part of the process. Here are some questions you may want to note when visiting:

  • Projects – What kinds of projects are people working on? How would you describe the range or diversity of projects?
  • Interests – Where do the ideas for the projects come from? Are the projects based on individual, group, or community interests?
  • Learning Community – Do people help each other learn? Are there mentors in the space? Is there a trajectory of participation from newcomer to leadership roles?
  • Values – How do people treat each other in the community? Are there community guidelines or values that are discussed or agreed upon?
  • Space – Which aspects of the physical space support the creative learning process? What materials are available?”

Jag tyckte att det var lite svårt att formulera frågorna, jag riktade mig ju till barn i mellanstadieåldern eftersom jag hade Hackerklubben i åtanke.

Jag frågade om datorslöjd lite här och var på nätet och Peter Ljungstrands namn dök upp, dels då han själv skrev och tipsade i gruppen Teacherhack, och sedan även hos Slöjd i Väst. Igår träffades vi på Hackerklubben. Eller rättare sagt på Collaboratory när Hackerklubbens kurs pågick. För jag hade väl inte riktigt fattat vad det här handlade om tidigare. Visst visade Carl Heath mig runt när jag var på besök förra gången men det gick nog inte riktigt in att detta är ett Makerspace i Göteborg, för alla intresserade. Jag frågade lite korkat igår:

“Men om man vill komma i kontakt med Makers i Göteborg, finns det något liknande som Stockholm Makerspace? Det kom jag ju i kontakt med under Internetdagarna i höstas.”

“Ja men det är ju här, svarade Peter.”

Och det är väl så att man måste ställa alla frågorna, även de korkade för att få svar som man fattar…

20140417-103825.jpg

Peter Ljungstrand visade en mängd spännande material, allt från olika sorters färg, vanlig och för textil till garner och tyger tillverkade av material som på något sätt leder ström. Och Malin, goa bildlärarkompis från Borås! Du skulle varit med! Det var helt omöjligt för mig att hänga med i svängarna, själva fysik-/kemi- och elbiten är jag helt körd på. Antagligen för att jag som notorisk skolkare helt enkelt inte deltog på de lektioner jag borde när jag själv gick i skolan men jag har i efterhand förstått att jag inte är helt obildbar så nog ska jag väl kunna lära mig det jag behöver?

Däremot fastnade jag vid de textila material jag fick se, garn som såg ut som silke men som var något helt annat. Det kliade i fingrarna, jag kunde känna hur det skulle vara att brodera med. Det fanns stickade material som såg ut som lätta brynjor av metalltrådar, även det skulle vara underbart att få experimentera med i fritt broderi. Broderigarn från Anchor som ändrar färg i solljus, vanligt vitt pärlgarn såg det ut som men vilka effekter det kan få i en textil bild! Jag har varit på några workshops i fritt broderi när jag var med i Täcklebo broderiakademi och vi arbetade många gånger med väldigt otraditionella broderimaterial, men det här, att få in de här olika effekterna i bilderna…Det vill jag arbeta vidare med själv! Inte som min första avsikt var, att hitta ett sätt att föra in ny teknik i slöjdundervisningen utan ur ett helt egoistiskt perspektiv!

20140417-103927.jpg20140417-103948.jpg

Peter Ljungskog visade också ett tyg som först var vitt med rosa former på. Kändes lite som ett sådant där flamskyddsbehandlat gardintyg man är hänvisad i offentliga miljöer. Och han pratade om att det fanns blommor i krukorna på tyget. Vilka krukor? undrade jag. Han hängde ut tyget genom fönstret, ut i kvällssolen och det ändrade färg! Bakgrunden blev blå och det framträdde växter i de rosa partierna-krukorna. Häftig effekt, men troligtvis svårt att genomföra för skolslöjden.

20140417-104000.jpg

Det jag kan göra däremot är att skaffa färg, textilfärg och trycka med i skolan. Det gör vi ju ändå, men så coolt om trycken ändrar färg när man blir varm eller när man går ut i solljuset! Jag såg på burken att den är köpt på Zenit där jag tidigare köpt färg, men när jag kollade på deras hemsida fanns den inte!

20140417-103915.jpg

Och hur det gick med min läxa för vecka 3 i MOOCen? Ja, det vet jag inte riktigt, jag har fastnat i att leta roliga produkter på nätet. Kanske skriver jag om Collaboratory i stället, och Hackerklubben som en del av det? Eller så blir det inget skrivet alls. Jag har ju inte lyckats hinna med många av de andra uppgifterna så jag kanske nöjer mig med att vara passiv deltagare och suga åt mig av inspiration och idéer som dyker upp där.

Jag som hade siktet ställt på hur jag kan hitta argument för att hålla kvar och kanske lyfta slöjdämnet på schemat i skolan, har med hjälp av något Peter Ljungstrand sa igår ramlat tillbaka till mitt ursprungliga syfte med den här bloggen. Peter menade att det han berättat om för mig, och alla material han visat inte handlade om slöjd eller något annat ämne för honom, utan om skapandet i sig. Minns inte ordagrant men det var så jag uppfattade det. Vi har faktiskt några ämnen i skolan som har som syfte att lyfta fram och visa på ett kreativt sätt att lösa en uppgift på men fokus ligger ständigt på de “viktigare” teoretiska kunskaperna. Jag skulle önska att man vände på det hela och utgick från ett kreativt, undersökande arbetssätt för att sedan komplettera med teorier och förklaringar. Och jag skulle önska att vi som arbetar i de praktiskestetiska ämnena slog oss ihop lite mer, även om vi i kursplanen är uppdelade i ämnen borde man kunna vara fri att skapa en organisation som fungerar bättre i skolan. Och tillsammans hörs vi lite bättre i bruset.

Hur skulle det vara att ha en workshop nästa studiedag, tillsammans? Inte bara slöjdlärare utan alla som undervisar bild, teknik, musik… För att hitta gemensamma nämnare och för att hitta nya arbetssätt?

4 comments

  1. Jodå, du tolkade nog mig rätt – i någon mån kritiserade jag den nuvarande, delvis artificiella uppdelningen i olika skolämnen och att man inte i högre grad lyckas överbrygga dem inom aktiviteterna i skolan. Jag menar då t.ex. att blanda estetiska och skapande ämnen med t.ex. teknik, matematik och naturvetenskap på sätt som gör det meningsfullt och roligt för eleverna, de får se konkreta tillämpningar på annars rätt abstrakt teori, och det kan ligga till grund för en och annan aha-upplevelse.

    Och jo, de säljer fortfarande termokromatisk färg på http://www.zenit-konst.se. Det finns fem olika sorters värmekänsligt pigment (du hittar dem under Textiltryckfärg->Pigment->Värmekänsligt pigment), även om de tydligen inte har med namnet Variotherm i beskrivningen. Blanda med extender som vanligt innan du trycker på textil. Det går bra att blanda med “vanliga” pigment också för olika färgkombinationer.

    1. Peter, tack för tipset med färgen, sökte på Variotherm såklart 🙂

      Skönt att jag inte misstolkade dig där, jag tror att det du uttrycker är precis det som skaver hos mig själv när det gäller svensk skola och hur prioriteringarna ligger. Men nu är jag i den verksamheten och får gilla läget samtidigt som jag kan försöka påverka inifrån. Jag fick en del goa idéer ur ett pedagogiskt perspektiv efter att vi pratats vid igår. Mycket möjligt att jag återkommer till dig med det om det är ok?

    1. Tack! Tack! Tack!
      Om du visste vad det kliar i fingrarna, jag som inte broderat på väldigt länge!
      Jag satt och letade lite igår men hittade inget speciellt…
      Tack igen!

Leave a Reply

