#49 Tiden

Skärmavbild 2014-04-18 kl. 10.32.54

Jag funderar en hel del kring det här med TID. Den tid vi har i skolan med elever. Vem har bestämt hur det ska vara? På vilka grunder? Alltså hur bedömer man att matematik behöver 1020 timmar för alla elever i grundskolan från år 1 till 9? Och hem och konsumentkunskap klarar sin kursplan på 118 timmar. Visst är det minsta garanterade tid, men jag har en känsla av att det här mer är en regel man använder sig av och glömmer ordet minsta ganska snabbt. För jag har då aldrig hört talas om att en elev som har dålig motorik får fler slöjdtimmar, med sin legitimerade slöjdlärare till förfogande.

Jag undrar också om timplanen har ändrats med varje ny läroplan, det känns som om kraven på det som ska läras och sedan bedömas har ökat.

Om jag tittar på slöjdämnet så ska eleverna minst få 330 timmar under sin tid i grundskolan men VEM kollar det här? Jag är ganska säker på att man i de olika kommunerna och stadsdelarna i Sverige ser till att hålla sig till att eleverna får detta minsta antal timmar på pappret, för att hålla ryggen fri. Men för att göra det lite mer komplicerat, kollar man verkligen? Alltså hur det egentligen blev?

Det är ju så att vissa ämnen på schemat har ett tillfälle i veckan med eleverna, slöjd, bild, hemkunskap, musik… Det är också de ämnen som på timplanen har minst antal timmar till sitt förfogande. Men eleverna som har något av dessa ämnen på en torsdag eller fredag, på vårterminen när så många torsdagar och fredagar går bort som klämdagar eller lov, hur blir det med den garanterade tiden för dem? Eller när skolan väljer bort ett ämne för ett annat, som man gör när man lägger ut friidrottsdagar, simningsdagar, skridskodagar, orienteringsdagar över året. Sedan finns det ju andra aktiviteter som har företräde framför garanterad undervisningstid; teaterbesök, fluorsköljning…

Om eleverna ska ha ett visst antal timmar i ett ämne och en skola väljer att ge det i halvklass. Den andra skolan ger samma tid i samma ämne i helklass. Kan man jämföra dessa olika skolor med varandra då? Har eleverna i de olika skolorna samma förutsättningar att lyckas? Jag som har kortare lektioner på min nya arbetsplats än på min gamla, där jag hade 12 elever i varje grupp. Nu har jag 25 elever i vissa grupper. På mindre tid?! Hur ger det rättvisa förutsättningar för undervisningen? Min kloka dotter sa i veckan att det är konstigt att man har timplan per ämne. Det borde vara timplan per ämne och elev. I så fall kan man göra helklasser bäst man vill i dessa små ämnen, då skulle undervisningstiden bara öka och faktiskt också kosta mer. Det skulle med andra ord inte löna sig att trycka ihop så många elever som möjligt per lärare.

Visst är det bra med riktlinjer för en verksamhet så stor som skolan men det här med minsta garanterade undervisningstid, är det inte bara ett skämt?

Leave a Reply

