#53 Barnvakt

Jag undrar ibland vad jag håller på med i skolan.
Jag utbildade mig till ämneslärare. Pedagog i svenska och slöjd (textil). Jag vill inte verka stelbent och oflexibel i kommande text men detta måste upp till diskussion.

Just nu sitter jag “barnvakt” åt en klass som ska se på film för att deras ordinarie lärare håller i nationella prov. Känns som ett bra sätt att använda min spetskompetens. Not. Egentligen skulle jag undervisa en helklass år nio som om fyra lektioner ska ha sina slutbetyg i slöjdämnet, där jag har min specialkunskap. Jag har bara känt dessa elever den här terminen och jag ser att det finns stora kunskapsluckor och vi skulle behövt varenda minut. Minst. Istället sitter jag här och startar och stänger av en dator.

På måndag ska jag passa en ny grupp av elever, antar jag. Vi har inte fått information än men det är temadag för att några ämneslärare ska kunna samrätta nationella prov. I stället för att ersätta dem med vikarier blir hela skolans elever utan ordinarie undervisning. Och jag ska passa barn igen. Rent administrativt arbete. Kolla att de är där och leda arbetet enligt instruktion. Och detta är tredje temadagen av fem i vår.

På onsdag är det idrottsdag och jag ska ta tid på elever som springer. Just det har jag ägnat över fyra år åt att specialträna mig inför. Not. Jag undrar dessutom litegrann över att detta är årets fjärde idrottsevenemang och hur det kan komma sig att idrottslärarna inte hinner med sin ordinarie undervisning inom veckans schema. Det ligger trots allt två timmar per vecka utlagt och enligt timplanen ska man ha 500 timmar idrott och hälsa jämfört med 330 timmar slöjd. Borde de inte få ihop det inom ramen för ordinarie verksamhet? Jag får ju inte ihop timmarna för slöjden bland annat på grund av dessa dagar?

På torsdag är det första maj och på fredag slår vi till med en klämdag. Alltså har jag bara tisdagens två slöjdlektioner nästa vecka. Visst, den veckan är extrem men vårterminen tenderar att urholkas mer och mer. Det känns lite orättvist när media blåser upp dåliga resultat i Pisa och elevernas bristande kunskaper när de kommer till högre utbildningar. Oftast läggs skulden på lärarna och man menar att lärare har för dålig kompetens och behöver fortbildas. Det är ett alldeles för enkelt resonemang, låt eleverna få sin arbetstid. Ta undervisningen på allvar. I alla ämnen, inte bara de som skolverket lägger nationella prov i. Låt inte heller budget styra undervisningen, sätt eleven i centrum. Kontrollera att eleverna verkligen får den ämnestid de ska ha. I praktiken. Om vi nu ska ha timplaner alls.

Leave a Reply

