#54 Mycket inspiration för egen del

Det har varit mycket fokus på skola för mig de senaste åren. Jag har engagerat mig i mina ämnen svenska och slöjd, betyg och bedömning, IKT, olika kurser på universitetet och några online, Skolvåren, pedagogisk pub och edcamp, diskussioner om skolan i sociala medier och mycket annat som jag inte ens kommer ihåg. Det har varit skola högt och lågt, skola på arbetstid och skola på fritid.  Mycket skola helt enkelt. Nu får det bli en ändring på det tycker jag. Nu vill jag utvecklas själv, skaffa mig en egen fritid, ett liv helt enkelt. Mest egentligen för att jag verkligen känner att det är bom-stopp att utvecklas inom skolan, och jag måste få utvecklas.

Förut var jag med i Täcklebo broderiakademi men eftersom man organiserar sig i lokala grupper och den grupp jag hade kontakt med träffades en förmiddag i veckan när jag var på jobbet så gav jag upp ganska snart. Det var så trist att sitta ensam utan någon input och brodera. Jag höll också på med silversmide under många år men eftersom jag bytte jobb och tiderna inte passade fick jag sluta med det. Det lilla jag tillverkar idag gör jag mest på beställning från någon annan och det är precis att det hinns med. Och så lagar jag en del kläder som går sönder. Det är dags för mig att omprioritera min tid lite.

Igår var jag på Hackerklubbens avslutning och jag hade föresatt mig att ställa de där frågorna som jag ville ha svar på för att göra jämförelser för egen del med skolans verksamhet, med den kreativa process vi arbetar med i slöjden till exempel. Finns det likheter? Vilka i så fall? Kan jag ta lärdom av att se hur eleverna i Hackerklubben tar sig an ett problem och kan jag i så fall konstruera liknande situationer i min egen sal? Var kommer engagemanget ifrån och hur länge sitter det i? Jag menar hur är det med uthålligheten hos eleverna? När de gjorde en enkel form av utvärdering av kursen frågade de ungefär vad jag brukar fråga efter ett slöjdprojekt; vad har du lärt dig av det här? Barnen var väl inte så talföra men när killen som ledde frågade vad man ska göra när man stöter på ett problem var det genast en tjej som utbrast:

Ropa JIPPI!

Och fråga en kompis, kom det sedan.

Precis så vill jag ju att de ska tänka i slöjden men mina elever är ju inte 10 år gamla och de är dessutom väldigt medvetna om att de ska få betyg på det de gör. Och det är otroligt svårt att få ihop ekvationen skapande och kreativitet med kunskapskraven i slöjd.

En tanke som jag tar med mig är att barnen erbjöds att stanna kvar om de ville få sina projekt ordentligt filmade. Jag tänkte lite löst att man kanske skulle låta en kompis intervjua och filma ett slöjdprojekt? Vart den tanken tar mig vet jag inte, just nu hamnar den i idébanken.

20140424-075912.jpg

Jag hade verkligen för avsikt att klura vidare på det här men hamnade i helt andra givande diskussioner som gav mig mer på ett personligt plan. Och kanske är det där jag ska låta det landa just nu

Precis när jag skulle gå hem fick jag syn på den här i ögonvrån. Och hur hade jag egentligen kunnat missa Greger? Jag som har tentaklerna ute för allt vad textil heter. Greger är en rejält tilltagen skulptur av en skalbagge, inspirerad från Kafkas Förvandlingen och det är Jasmine Idun Lyman som är konstnären bakom verket. Greger har varit med i en utställning i Bergsjön men håller just nu på att få ett spel insatt i magen. Han ska vara med på en spelmässa i maj. Jag var tvungen att stanna en stund till och prata och fråga ännu mer.

20140424-075932.jpg

Jag vet inte ännu vart det leder men jag har bestämt mig att lägga mer fokus på att utveckla mina skills, inte på att kämpa för att utveckla och förnya en verksamhet som inte är redo för det. Nu ska jag börja måla igen. Med nål och tråd. Bland annat.

Leave a Reply

