#62 Vad jag som lärare vill ha

Idag har jag träffat lärare både på nätet och IRL och fastnat i diskussioner kring vad det är som gör att så många lärare känner sig trötta och ledsna i Göteborg. Det finns liksom en uppgivenhet som hämmar den arbetsglädje och den kreativitet som är så viktig för att vi ska orka vara bra lärare för eleverna i skolan.

Jag vet inte om det är varje slöjdlärares natur att lösa problem men jag märker på mig själv att allt det här fullständigt triggar igång mig och mina problemlösningsinstinkter. Jag blir frustrerad när jag hör kollegor sucka och skämmas över att arbeta i Göteborg

“…som är sämst i Sverige på att satsa på skolan”

Jag tänker att vi är ju så många. Om vi alla engagerade oss, gick ihop som grupp och var eniga om vad vi behöver för att kunna göra vårt jobb. Då… Ja vad skulle hända då? Antagligen skulle det bli svårt att enas om något. Men jag gillar inte heller att sitta och tycka synd om mig själv när jag känner mig orättvist behandlad.

Det är i de här lägena jag hoppar in i alla möjliga diskussioner i sociala medier. Det får mig att känna mig lyssnad på.

Det är i de här lägena jag hoppar på olika kurser, allt från MOOCs till enstaka föreläsningar. Det får mig att känna att jag utvecklas.

Det är i de här lägena jag engagerar mig i att anordna mötesplatser för pedagoger, till exempel Edcamp och pedagogisk pub. Det ger mig hopp om dialog i skolan idag.

Så ett gott råd till alla de som har någon makt att förändra arbetssituationen för Göteborgs lärare:
Lyssna på oss lärare.
Ge oss möjligheter att utvecklas inom arbetstiden.
Ge utrymme inom arbetstiden för det kollegiala lärandet.

Lönen då? Den som alla lyfter i alla sammanhang. Jo det är naturligtvis också en viktig faktor men kommunerna runt Göteborg betalar väl också ut lön?

Det här är vad jag som lärare vill ha. Nej faktiskt, det här är vad jag förväntar mig av min arbetsgivare om jag ska fortsätta orka. Och jag vill orka vara kvar som lärare i Göteborg.

Leave a Reply

