#67 Mr William

Idag har det gått i ett hela dagen. Sonen fyller 21 och det började för min del med tillverkning av princesstårtor i morse klockan sex och slutade med grill och huset fullt av ungdomar. Nu har lugnet lägrat sig för det blev visst utgång ändå.

Arbetsdagen har också varit lite ovanlig för jag fick lov att gå på Dylan Williams föreläsning på Svenska mässan i Göteborg. Det var en heldag som startade med storföreläsning och fortsatte med workshop. Jag hittade föreläsningen själv och erbjöd mig faktiskt att betala summan själv, men fick det betalt av skolan. Någon vikarie behövde jag inte skaffa då min morgonlektion gick att ställa in och niorna ändå hade nationella prov i matte så kostnaden blev blygsam, endast 250 kronor. Men det var lite snopet att resa sig och rusa iväg när de flesta andra gick och tog sig en kaffe för att sedan fortsätta dagen tillsammans. Föreläsningen slutade 10.00 och jag skulle vara tillbaka på skolan 10.40. Jag parkerade bilen 10.32 så det fanns marginaler.

20140507-222338.jpg
Själva föreläsningen var upplyftande, inspirerande och satte igång många tankar som jag gärna hade stannat och diskuterat med andra i publiken. För någon från min arbetsplats hade jag inte med mig. Jag vet faktiskt inte om någon blivit tillfrågad och tackat nej eller om det helt enkelt var så att jag var där för att jag hållit ögonen öppna och bett om att få gå. Jag träffade många från mitt nätverk i sociala medier, från andra stadsdelar. De kom hela arbetslag eller arbetsgrupper. De flesta verkade vara tio personer från samma arbetsplats, kanske för att det var så erbjudandet till rektor såg ut; anmäl tio från din personal så kostar det bara femhundra kronor per person. För en heldag. Helt sanslöst billigt med tanke på den superföreläsare man fått hit till Göteborg. Dessutom är det väl så att om budskapet i föreläsningen ska gå fram, formativ bedömning så behöver man arbeta långsiktigt på en skola och vara flera som stöttar varandra i att bli bättre lärare. Något Dylan William pratade länge och väl om.

Men jag var som sagt ensam från min skola och kanske även från min stadsdel? Jag har ingen aning om detta eftersom vi skolor är som små öar skilda från varandra. Och det är här jag börjar känna att det är något som skaver. Inte bara med den här föreläsningen, även om det är det största i pedagogväg som jag hört talas om som har drabbat lilla London under mina femton år som lärare. Det är liksom så här hela tiden. Vi gör en väldig massa saker i skolan hela tiden men vi gör dem var för sig utan att samarbeta och hjälpas åt.

Skolor gör också en massa saker. Var för sig utan (möjlighet) att dela med sig till varandra. Ibland hör man om spännande projekt på en skola, senast nu för ett tag sedan när Hackerklubben var i Partille och jobbade med programmering en hel vecka med en hel årskurs. Och man sneglar avundsjukt och undrar hur går det där till. Dristar man sig att fundera högt över det kan man få till svar att det där, det är ju inte Göteborg, det är ju Partille. Där satsar man på utbildning. Ja happ, så var det med det.

Även stadsdelar satsar olika och det blev tydligt för mig idag. Det fanns många jag kände igen från min gamla stadsdel. Sådant här märks bland personalen också, när man känner att det satsas på en. Nästan mer än en höjning i lönekuvertet gissar jag. Mer långvarigt i alla fall. Och gapen blir bara större och större mellan stadsdelarna.

Alltså det skaver. Jag hade faktiskt velat se en förteckning över vilka stadsdelar som skickat sin personal på det här evenemanget, och hur stor del av sin personal man faktiskt valt att satsa på. Kanske är jag fel ute i min känsla? Fast varför ska det egentligen vara så här alls? Gymnasieskolorna har en heldag, Centrum en och Samskolan en. Mer om detta har Mia Smith skrivit här. Det orättvisa i det hela blev så plågsamt tydligt när jag tittade mig omkring i den halvfulla föreläsningssalen idag. Det fanns en helt tom sektion på ena flanken. Vi är inte så få intresserade, engagerade, vetgiriga lärare i Göteborg! Var var alla andra? Bortprioriterade eller bara upptagna på annat?

För att citera mr William från idag:

Lärare saknar inte kunskapen. De saknar stödet.

Hm, kan det vara så?

7 comments

  1. Bra skrivet !! Håller helt och fullt med dina tankar. Skandal att rader ekar tomma på en sån här föreläsning. Vem har ansvaret för det ??!! Vi lärare har bra koll på vilka föreläsningar och utbildningar som ges både högt och lågt men det är ytterst sällan det kommer uppeifrån erbjudande. Naturligtvis för att det kostar pengar…..men jag tror att ska få få till en riktig utveckling så ska inte en massa eldsjälar som nästan har sitt jobb som fritidssysselsättninig behöva driva allt och det många gånger gratis.Att dåd och då få komma iväg,träffa andra och få inspiration utifrån ger ENERGI !!

    1. Tack!
      Ja och just den här föreläsningnen har ju verkligen gått ut till alla rektorer i staden, jag länkade till Mia Smiths bloggpost där hon beskrev organisationen lite tydligare. Sedan är det viktigt att arbeta vidare och följa upp satsningar. Det blir inte heller gjort, vad jag ser i alla fall

      1. Hej fröken Hjärna med Händer (m.fl) – du skriver som alltid MYCKET bra, tydligt och ändå med ett visst hopp om utveckling, dialog. Jag var också på föreläsningen, hamnade där på samma vis som du; såg länken, visste att det var hög kvalité och fick gå efter tre påtryckningar – hade inga lektioner då, så det var kanske därför.Vad tycker du om att posta denna text till t.ex. Lärarförbundets tidning? Kanske moderera lite, men skicka iväg den så att den når ut den vägen också? Det är SÅ skönt när någon med lång erfarenhet och bra perspektiv på skolutveckling får höras högt – du säger´t också så bra, som sagt. Föreläsningen med Prof. William gav verkligen energi! Vikten av kollegialt lärande, om dynamisk utveckling… My god vilka sköna ord!

  2. Oj var du där Annika! Attans, vi hade ju åtminstone kunnat hälsa lite IRL 🙂

    Jag har inte tänkt så långt som till att skicka texter till tidningar, skriver ju mest för att inte det ska blir för trångt i huvudet på mig. Men kanske sådde du ett frö nu…

    1. Hoppas fröet gror. Hade varit gött att hälsa, jag TROR kanske att jag såg dig! Jag stod längst upp, längst bak och en blond person gick fort förbi på väg ut lite innan hela drösen kom … kan det ha varit du tro.. :-). En annan dag ses vi!

      1. Grön jacka? Det var nog jag, andan i halsen…
        Absolut ses vi! Hörde idag om ett ped cafe /slöjd på lärarförbundet den 15 maj så jag anmälde mig. Det handlar om slöjd och jag tror att Peter Hasselskog skulle vara där och prata. Mest intresserad av nätverkande dock. Kanske du ska dit?

  3. Tänkte absolut komma på pedagogiskt cafe, har varit hos Hasselskog idag faktiskt och lyssnat på sammandrag från hans avhandling om slöjdlärares förhållningssätt i klassrummet. Går på slöjdlärarlyftet för att få behörighet, konsthantverkare från början som jag är. Toppen – jag fattar tag i dig om jag ser dig den 15 maj!

Leave a Reply

