#69 Nu är det bara en vecka kvar

Den här veckan har känts väldigt lång. Den första hela veckan på länge. Det märks på eleverna att det är stora hål mellan lektionerna. Bara de som är mest noga med att skriva loggbok, eller egentligen arbetsdagbok kommer ihåg hur de ska börja. Mycket tid går till spillo bara för att starta upp.

Nästa vecka är den sista hela på terminen och då måste torsdagens och fredagens lektioner avslutas och det är likadant varje år, det är alltid lika osäkert om majoriteten av eleverna hinner bli klara och jag känner mig stressad fast det inte är mina arbeten. Jag försöker vara med och förutse och rationalisera moment som jag ser kommer att ta tid men jag hänger inte alltid med i svängarna. Det som är svårast är att låta bli att tjata på elever som uppenbart låter tiden gå, är sociala och utnyttjar tiden dåligt.

Själv känner jag mig splittrad mellan olika projekt som jag själv sätter igång vid sidan av jobbet. Jag har liksom svårt att samla tankarna och jag känner att det märks även här i bloggandet. Och då slår det mig; hur känns det inuti en femtonårings hjärna vid den här tiden? När det ligger press på i olika projekt i alla sexton ämnena? Det blir många bollar att hålla i luften och jag undrar om det egentligen är rimligt att förvänta sig att de presterar på sin absoluta toppnivå. Hur hade det gått för våra elever om vi lärare i stället ansträngt oss och minimerat antalet uppgifter genom att slå ihop och mäta saker som hänger samman? På samma gång under högstadiet. Mer kvalitet och mindre kvantitet.

Om jag ska komma i fas är det sova som gäller nu.

Leave a Reply

