#70 Längt över hälften

Nummer 70, alltså jag är lite förvånad över att jag kommit ihåg att blogga varje dag. Mest det, att komma ihåg. Och lite undrar jag hur det ska gå efter 100. Platt fall? Inlägg lite då och då? Eller fortsatt varje dag?..

Hur som helst, idag har jag ägnat mig åt kvalitativ fortbildning på hög nivå tillsammans med två kollegor från Kungsbacka. Jag cyklade in till Nordstan och mötte dem vid Collaboratorys utställning på Vetenskapsfestivalen. Strax innan de dök upp stod jag bakom ett par datorskärmar och studerade två killar i tioårsåldern. De höll på att vid varsin dator arbeta med scratch, ett programmeringsprogram. Jag såg att deras blick var stadigt fäst vid respektive skärm och en vuxen, pappa? stod bakom och hejade på. Mina tankar vandrade, tänk om man kunde få den koncentrationen på en lektion i skolan. Tänk om man kunde fånga eleverna på det sättet. Allihop. Tänk… Fullt fokus.

Men så såg jag att den ena killen liksom sjönk ihop och började leta efter något med blicken och inte var det datorskärmen. Han började pilla på en sak som låg på bordet framför honom och skruvade på sig väldigt. Och plötsligt kände jag igen beteendet. Det bara är så. Alla kan inte fångas av samma saker hela tiden. Intresset är inte lika starkt hos alla för samma saker. Och jag måste komma ihåg att planera för stor variation nästa termin i slöjden.

De goa kaninöronen som Carl Heath har på sig på bilden är lite roliga, kanske något som hade varit bra att sätta på eleverna i ett klassrum? De känner av hur aktiv hjärnan är och om man tänker mycket så pekar öronen framåt och när man slappnar av lägger de sig bakåt. Tänk er dem på en arbetsplatsträff…

20140510-201838.jpg20140510-201918.jpg20140510-201945.jpg

För övrigt var det full aktivitet vid borden. 3D-skrivaren lockade många nyfikna blickar och jag funderade på hur länge det dröjer tills jag själv står i klassrummet och pillar med en sådan. Kanske behöver jag inte köpa in fler virknålar och fiffikusar- vi skriver bara ut dem när vi behöver! Så vill jag ha det!
bild-2bild (1)20140510-201852.jpg20140510-201826.jpg
Efter besöket i Nordstan var vi tvungna att gå och sätta oss någonstans och bubbla av oss alla intryck. Det är gott att sätta sig med likasinnade och dela med sig och få hjälp med att göra tankevurpor. Det är fullständigt nödvändigt för utveckling och jag lovar att de här tre timmarna gav mig mer än alla timmarna vi sitter på konferenser på jobbet. Det behövs ju så lite egentligen.

Och Heléne delade med sig av ett Micke Gunnarsson-citat:

“Tycker du att det är jobbigt att gå i uppförsbacken?

Vänd och gå åt andra hållet då.”

Japp!

Leave a Reply

