#71 Utvärderingarna kan börja

Så här en månad innan terminen är över har jag låtit åttorna utvärdera terminens arbete och upplägg i Socrative, som förresten kommit i en ny version, en betaversion som är bättre än den gamla. Den finns på beta.socrative.com. Jag har framför allt riktat in mig på år 8 för det är dem jag arbetat med hela året. Sjuorna byter slöjdart varje termin och niorna har bara en termin slöjd sista året. De får visserligen också utvärdera men det blir svårare att följa upp.

Jag har för en gångs skull planerat så att eleverna i år åtta har basgrupper att arbeta i. Vill de ta stöd i gruppen går det bra, jag ser ändå det enskilda arbetet i deras loggböcker. Det blir ju grupparbete men ändå inte. Tanken var att de skulle spåna idéer i gruppen, arbeta enskilt på sin egen del och sedan sätta ihop arbetet tillsammans. De flesta har mer eller mindre diskuterat fram sina enskilda arbeten i gruppen också men det gör ju ingenting, det är ju kunskapen som räknas. Inte var man får den ifrån.

Jag har genomfört det jag föresatte mig efter förra terminens utvärderingar, så när som på att jag inte lyckats ha två kortare planeringar på en termin. Eleverna har behövt hela terminen till att brodera så ett enda arbete har varit bra. Broderi är ett långsamt arbete och jag är så glad att jag haft is i magen för det är så många som blomstrat upp och utvecklats helt otroligt. Det har gått från att de vill göra snabbt till att de provar och väljer vilka stygn som passar bäst till bilden de vill åstadkomma. Och många resonerar i sina loggböcker kring uttrycket i bilden. Så var det inte i början av terminen. Jag kommer att kunna höja flera stycken mer än ett betygssteg och det är ju ofta i elevernas värld det viktigaste. Det måste vara rätt skönt också för dem att få hålla kvar i samma projekt ett längre tag med tanke på den stress de pratar om med korta projekt och prov i alla ämnen.

Om att arbeta med kompisar i en basgrupp:

“jag tycker det är bra, jag lär mig mycket av dom andra i gruppen och jag lär dom det jag kan”
Jag tycker det är väldigt givade, så man kan båda få andras tankar och ens själva för att få ett så bra resultat som möjligt.
Det har varit bra. För att man har kunnat hjälpa varandra samtidigt som man har skrivit och gjort allt själv.
Jag tycker det har varit bra, när vi arbetade själva visste jag att jag skulle göra något roligt och när vi arbetade tillsammans var det fortfarande väldigt fritt, så det var också roligt.
Det har varit roligt och man har fåttt nya kompisar. Man har fått träna på att sammarbeta.

Jag ville också veta om mina planeringar och om min blogg blev använd, och hur i så fall:

 Jag är inte helt säker på vilka planeringar du pratar om men om jag visste skulle jag nog haft nytta av din blogg.
Ja det har jag. Om jag jobbade hemma kunde jag kolla vad det var vi skulle göra och det var också bra att du hade lagt ut videor där, dem var väldigt tydliga och man lärde sig snabbt.

Särskilt intressant var det ju om kunskapskraven blivit tydliga nog när jag nu ansträngt mig så. Liksom om det blev lättare för eleverna att själva ta kommandot och nå dit de vill med sin utveckling.

Ja, jag tyckte man såg tydligt vad man kanske skulle fokusera lite mer på för att kunna höja sig det var väldigt bra
Jag har inte läst matrisen över kunskapskraven. Du gick väl igenom dem i början av projektet?

Motvilligt backade jag ett steg med google drive när jag märkte att väldigt många av eleverna varken hittade dit eller klarade av att hålla reda på sin inloggning. Loggböckerna i Hjärntorget visade sig ha utvecklats sedan jag testade för ett par år sedan. Nu var det möjligt att lägga in små filmsnuttar och det gick inte i google drive. Flera elever tog chansen att göra film.

den (loggboken) i hjärntoget är mycket bättre då jag kan lägga in bilder i direkt från mobilen och behöver ingen dator
Jag tycker nästan det var enklare att använda den på hjärntorget. Allting är nu samlat under SLÖJD så allt är lätt att hitta och om man behöver fråga något kan man skicka pim direkt.

Jag har försökt saxa lite av varje från svaren här, genomgående var det väldigt många positiva svar. Särskilt lyckat verkar det ha varit att få arbeta med basgrupper, det var i stort sett ingen negativ till. Jag tänker försöka utveckla det nästa år genom att eleverna har öppna loggböcker på nätet och ger respons på varandra. Något jag måste grubbla vidare på är att säkert hälften av eleverna svarar att de inte använt sig av stödet i min blogg. Flera har helt missat att den finns? Det är då jag undrar om min röst hörs alls? Samma svar fick jag på frågan om de hade haft nytta av att kunskapskraven fanns i planeringen skrivna med konkreta exempel. Ganska många hade glömt att de fanns alls. Och jag pratar och jag pratar och jag pratar om det. Det här hänger ju ihop med det egna ansvaret för sitt lärande. Jag vill få eleverna att själva söka kunskap men de tycker ju att det är enklare att fråga mig och får de inte svar direkt så gör de annat tills jag kommer till dem. Jag måste hitta en väg för detta.

Leave a Reply

