#72 Inspirerande internet

Nu har jag känt min kompis Malin ungefär ett halvår. Jag fattar inte riktigt hur det gick till men plötsligt hade vi hittat varandra där mitt i det Digitala skollyftet och sedan dess har vi haft kontakt varje vecka, och peppat och stöttat när det ibland inte blivit så som man vill i det vanliga livet i vardagen. Vi ses ofta på Twitter och Facebook, jag följer hennes digitala äventyr i hennes blogg och på sportlovet sågs vi IRL, jag åkte till Borås en sväng och tog en fika.

IMG_8355

Vi har bara så mycket att diskutera och bubbla om hela tiden och jag tänker att det är då för väl att jag hittat ut på sociala medier! Vad det är berikande! Det är så många som har synpunkter på det här med att hänga på nätet, hur har man tid och så vidare men jag förstår inte hur man kan låta bli. Det ger så himla mycket tillbaka.

Malin har gjort en resa i raketfart när det gäller digitala kunskaper det här året och idag skrev hon i sin blogg om att hon berättat för personalen på sin skola om hur hon bloggar. Det blev också offentliggjort att hon framöver är skolans nya it-pedagog. Det var så himla roligt att läsa men jag funderar på ordet it-pedagog. Det tycker jag faktiskt att alla lärare i skolan i Sverige ska möta upp mot idag. För tio år sedan var det relevant. Malin inspirerar, hon inspirerar mig och alla andra hon kommer i kontakt med på nätet och nu ska hon få en chans att på riktigt inspirera sina kollegor IRL. Hon är inte it-pedagog, hon är it-INSPIRATÖR! Hon är nyfiken, modig, vågar prova och hon delar med sig av det hon lär sig.

It-inspiratör de luxe! En superpower!

Leave a Reply

