#75 Nya tankar

I kväll var jag på pedagogiskt slöjdcafé på Lärarförbundet. Peter Hasselskog skulle prata om ämnesrådet i slöjd, vad de arbetar med, betyg och bedömning och lite annat smått och gott. Först tänkte jag hoppa för det är rätt mycket nu minst sagt, men det är alltid kul att få nya tankar och se saker ur andras perspektiv så jag hoppade upp på cykeln och rullade in till stan.

Det Peter pratade om har jag hört många gånger förut, det var absolut ingen ny information men ändå, beroende på var och i vilken situation man befinner sig hör man nya saker. Nu är jag på en ny skola där jag har fått slita hårt för att få själva undervisningen att över huvudtaget fungera alls. Jag har bra förutsättningar, en go kollega, studiemotiverade elever, 1-1 på skolan, en fantastisk sal och det börjar landa. Otålig som jag är hoppar jag naturligtvis jämfota mest hela dagarna men till och med jag kan se att det sakta går framåt. Och jag har kommit långt i det jag anser vara första steget i all undervisning, att eleven ska bli delaktig i sitt eget lärande. Därför tänker jag inte klandra mig själv för mycket när jag i kväll åter igen får syn på att vi har en lång väg kvar tills kursplanen i slöjd har landat in i en bra och fungerande planering. Det tar tid att vända en koloss som den svenska skolan och alla fördomar som finns kring vad slöjdämnet är och förväntas vara.

Nu ska jag bara kavla upp ärmarna och börja lägga strukturen för nästa års undervisning. Bara tjänstefördelningen blir spikad någon gång.

20140515-222743.jpg

2 comments

  1. Tack för inblick i kvällens föreläsning. Gav efter och stannade hemma – nödvändig åtgärd 🙂

Leave a Reply

