#76 Detta Göteborg

Läser i tidningen idag om att man i förskolan i Örgryte Härlanda tvingas panikspara för att färre personer än man räknat med flyttat ut från stadsdelen. I artikeln kommenterar en förälder att det är märkligt med Göteborg, först pratar man om hur viktigt det är att staden växer sedan är klarar man inte av att erbjuda, i detta fallet barnomsorg med god kvalitet. Lite som att ha öppet hus på studentbjudning och sedan be gästerna gå till pizzerian på hörnet för att köpa mat för det var fler än man väntat sig som ville uppvakta. I min värld finns inte det. Bjuder jag in så är jag beredd.

Alltså Göteborgs stad behöver organisera sig annorlunda när det gäller tjänster som ska vara likvärdiga för alla invånare i staden. Utbildning är en sådan sak och det gäller ju inte bara i staden utan så ser ju skollagen ut. Det ska inte spela någon roll var du bor, varken i landet eller i Göteborg.

Jag har deltagit i olika sammanhang i vår där jag träffat lärare från flera olika stadsdelar och det är slående hur olika man satsar på skolan och förutsättningar för lärare, något som naturligtvis får konsekvenser för eleverna i de olika stadsdelarna. Det är väldigt intressant att jämföra hur olika det är. När jag bytte arbetsplats fanns det plötsligt en specialpedagog med uppgifter att stötta elever på ett direkt sätt vilket fick till konsekvens att jag slapp fundera över hur jag som mentor skulle handleda och hjälpa en elev i svårigheter. Det var inte heller frågan om att jag som mentor måste slåss med näbbar och klor för att få till ett fungerande stöd. Jag har ju inte alls en specialpedagogs kompetens och det är skönt att få arbeta med det jag kan, att undervisa mina ämnen. Win win både för eleven och mig.

Jag ser också tydligt att man satsar på fortbildning för lärare på väldigt olika sätt i staden. När det är en konferens av den dignitet som tidigare i maj, att Dylan William kommer till staden och föreläser då väljer en del skolor att satsa och faktiskt skicka en större grupp från sin personal för att möjliggöra en effektiv och effektfull uppföljning om faktiskt kan få en stor påverkan på undervisningen framöver för många elever. Andra nämner inte att möjligheten finns, trots att inbjudan gick ut till alla rektorer i staden. Jämför man med Utbildningsförvaltningen (gymnasieskolan) så hade de en egen dag för all sin personal med Dylan William och efterföljande workshop, något även sdn Centrum satsade på. Så klart uppstår det skillnader i likvärdighet mellan skolor när organisationen ser ut som den gör för grundskolan i Göteborg.

Något som diskuteras så flitigt på olika håll i skolan i Sverige är användandet av GAFE, Google apps for education. Det har funnits en del kommuner som lyckats teckna avtal med Google och fått börja använda GAFE, men långt ifrån alla. Detta borde dessutom vara något man förhandlar om centralt i Sverige. Nyligen släpptes nyheten på Twitter och Facebook att Göteborgs stad också tecknat avtal med Google. Bra! Men sedan hörde jag inte något mer, inga notiser i vårt intranät, ingenting. När jag frågade vår lokala IKT-representant (ja för i Göteborg är det en lång väg att gå för att få tala med huvudet, man får börja vid fotknölarna och jobba sig uppåt för att få svar) fick jag veta att det enbart är gymnasiet som tecknat avtal. Om det ska nå grundskolan ska först alla stadsdelar komma överens och sedan ska man ha en lokalt ansvarig för GAFE i varje stadsdel. De kunde lika gärna pratat om att korsa Atlanten till fots. Att teckna avtal med GAFE separat i varje kommun, redan det är fel. Men i Göteborg, ja där är det ännu fler kockar om soppan och det blir än en gång tydligt att förhållanden och arbetsvillkor för lärare i Göteborg kommer att skilja sig åt stort, och naturligtvis också för våra elever.

2 comments

  1. Så enkelt och tydligt du beskriver rådande klimat! Ja, vad händer med likvärdigheten när den ena skolan har speciallärare/Spec.ped. för att stötta de barn som behöver stöd och den andra inte har det? Vad händer med läraren/pedagogens roll i ett klassrum egentligen, när kringresurserna skärs ner konsekvent, termin efter termin? Efter snart tre år i yrket är jag mycket bekymrad – är detta ett klimat som man alls vill fortsätta vara och verka inom? Då blir jag så uppiggad av din blogg – du tappar inte sugen, nej, utan du går ut: fortbildar dig själv och förmedlar till oss andra en vision om en god och spännande utveckling trots omständigheterna. Gött! Men, det du beskriver här ovan – jag skulle önska att dina formuleringar hamnar hos de granskande och de beslutande i Göteborg. Du gör jämförelser på ett enkelt och mycket tydligt sätt, utan att spy galla. Allt i det du beskriver är ju mkt allvarligt och presenteras oftast i fragmentariska bilder (fragment tillochmed i GP:s större reportage) så hela bilden syns inte utåt. Men det är ju just denna helhetsbild av läget som ÄR så allvarlig: att vissa skolor faktiskt inte har ALLS samma utgångspunkt som andra. Inga stödresurser, ingen fortbildning som gör skillnad, mycket liten IT-resurs..
    Och det finns ju verkligen inte någon skolpizzeria att köpa nån hämtpedagog från, om det saknas, menar jag.
    Tycker att du skriver så väldigt bra om viktiga saker. På ett positivt sätt. Jag skulle så gärna se dina beskrivningar uppkopplade mot tjänstemän och politiker, och tänker också att dina texter skulle kunna vara intressanta för folk på Pedagogen här i Gbg. Du är inte “bara” ämneslärare heller, du för förankrade pedagogiska diskussioner med visioner! Det finns en person som jag ska be följa dig – hon kommer att arbeta eventuellt med skolfrågor på ett mkt spännande sätt i kommunen framöver. Hurra -tack för att du finns! Kan du kanske blogga i tvåhundra dagar istället? Valde att inte komma till Slöjdträff i torsdags – för deppig skolkänsla för det, faktiskt tyvärr.
    🙂

    1. Oj vilka fina ord, tack! Ibland känns det lite banalt och ovetenskapligt när jag skriver men då tänker jag att jag faktiskt skriver för att formulera för mig själv hur jag tänker och kan någon annan gilla det och tänka vidare på mina tankar är det ju jättebra. Jag ska i ärlighetens namn säga att jag aldrig varit på en skola helt utan spec.resurser men det handlar ju om hur man förvaltar och nyttjar resurserna…

      Jag tänkte faktiskt på vad jag ska göra efter inlägg hundra. Tror att jag ska passa på att hålla ångan uppe då… Har ju fortfarande tankar som måste vädras liksom.

Leave a Reply

