#80 Det blev succé

Tror jag i alla fall. Av alla sju klasserna har jag bara sett en utvärdering med den var väldigt positiv. Eleverna i sista klassen på min station listade textiltrycket högst. De skrev att de tyckte att det var roligt att få vara kreativ tillsammans med klassen och det får mig att fundera över hur de andra dagarna i skolan ter sig för eleverna. Det var ju inte så himla mycket de fick bestämma över, ramarna var snäva. Textiltryck på temat SOMMAR, tygstycket var klippt och antalet färger var begränsat. De får långt mycket mer utrymme i den vanliga slöjdundervisningen men kanske ser det inte likadant ut ur deras perspektiv. Tål att tänka på. I varje klass var det i vanlig ordning en handfull elever som gjorde minsta möjliga och sedan satte sig overksamma. Ändå syntes detta inte i utvärderingen, ingen skrev att det var tråkigt, en skrev att det var svårt. Fast detta kan ju ändra sig när jag kollar de andra utvärderingarna.

20140520-220936-79776412.jpg
Stationen med kravallslöjd tyckte några var barnslig, andra skrev att det var svårt och tråkigt när plastbanden blåste omkring. Uppenbart var att långt ifrån alla sjuorna hade testat (eller kommer ihåg) korsstygn.

20140520-221050-79850654.jpg

20140520-221255-79975744.jpg
Poängpromenaden med frågor från de praktiska ämnena var övervägande svår trots att det var frågor hämtade från undervisningen i år sju. Bara en skrev att det var roligt att få frågor där det visade sig om man lyssnade på lektionerna.

En lite rolig reflektion från musikstationen där grupper skulle komponera musik med text på Garageband var att det var tråkigt att behöva spela upp sitt alster för de andra men roligt att lyssna på när de andra spelade upp. Det där med att bjuda på sig själv.

Vi får se om jag är lika nöjd i morgon när jag fått fler reaktioner på dagen.

Leave a Reply

