#81 Kritik

Varje år vid den här tiden utsätter jag mig för kritik från eleverna. Kanske borde man göra utvärderingar mer ofta men tiden räcker inte till så det får blir innan varje terminsslut så att det finns något att grunda nästa terminsplanering på.

Idag utvärderade jag med mina nior. Jag har två helklasser efter varandra 120 minuter vardera. I början av terminen sprang jag som ett skållat troll mellan eleverna för att hinna med, hjälplistan ville aldrig ta slut. Idag har jag småpratat och skrattat med eleverna för de jobbar och behöver inte mycket hjälp i sina projekt. Några är klara och jag hinner med att få de där goa snacken med dem som ger inblick i vem de är som personer och vad de önskar sig av framtiden. Precis det som lägger grunden till en bra relation och ett gott utbyte av lärande. Och nu ska de sluta. Det är inte utan att jag hade velat följa med in i gymnasiet och få en chans på dem där men på gymnasiet har inte jag en chans. Slöjd finns ju inte som ämne och vad jag förstått minskar man rejält på det estetiska där. Vilken miss, undrar om de fattat vad de gör. När ska det slå tillbaka?

Som sagt, jag utsätter mig för kritik och då och då finns det ju de som inte gillar det jag gör men förvånansvärt ofta har det jag tjatat om och varit sträng med landat väl. De har förstått min mening och min omtanke. Idag blev jag rörd, jag fick så översvallande kommentarer att jag rodnar (och då var jag verkligen inte ute med håven). Å andra sidan var det en väldigt svår situation i slöjden tidigare så det är väl tacksamt att komma in som behörig med kunskaper. Vi får se om det blir lika positivt nästa år…

Oftast fastnar bara de negativa kommentarerna, även om det skulle vara en på hundra. Idag ska jag bara vara nöjd med det jag hunnit åstadkomma under mitt första år på skolan och lyssna på de nöjda eleverna. De är utan tvekan i majoritet så något har jag väl gjort rätt.

Leave a Reply

