#85 Var sitter startknappen?

Hur fort går inte tiden när man är ledig då? Jag har på grund av begravningen i torsdags inte arbetat (med skola, ska tilläggas) sedan i onsdags. Jag tog käckt med mig dator och var fullt beredd på att några timmars betygssättning skulle jag nog få till på hotellrummet. Inte en sekund blev det! Tiden har rusat fram, sakerna har avlöst varandra och jag har bara hängt med.

Nu är det söndagkväll och om mindre än ett dygn är det full fart igen. Min plan är att jobba tills jag spyr och vara klar med 220 betyg, med ifyllda matriser innan fredag. Då kommer jag att ha några dagar på mig att värka på de betyg jag är osäker på. Jag har ju egentligen så mycket erfarenhet nu att jag kan sätta betygen med stor säkerhet men jag tycker ändå att det är nödvändigt att med stöd i loggbok och arbete på lektionerna fylla i matriser för alla eleverna. Även om betyget efter alla procedurer blir det samma som om jag bara skrev den bokstav jag “känner” stämmer med prestationen. Jag har så mycket enklare att förklara för eleven vilken av förmågorna som behöver övas upp för att betyget ska höjas om jag kan visa det i de delar matrisen är uppdelad. Dessutom hoppas jag lite på att vi ska övergå till att ha utvecklingssamtal i början av varje termin med föregående termins betyg som underlag. Gör jag matriserna ordentligt när jag sätter betyg behöver jag inte göra samma jobb två gånger. Tänker jag.

Måste också tipsa om Emil Janssons superba idé att använda Instagram till IKT tips, 15sekunderikt. Många fnyser åt Instagram som ett onödigt och löjligt tidsfördriv men att använda det pedagogiskt är ju jättesmart. Här tipsar Emil om IKT med hjälp av små filmer. Jag har faktiskt inte koll på om de alla är 15 sekunder långa men det är de nog för det är snabba men informativa filmer. Det sätter igång en massa idéer hos mig också. Tänk att skapa ett instagramkonto med små korta slöjdtips-filmer? Jag upplever ibland att eleverna är för otåliga för att orka leta upp och se mina instruktionsfilmer och det behövs ju kanske inte så mycket info i varje film? Bara tillräckligt för att sätta igång eleven, sen ger det kanske sig av sig själv? Detta kan mycket väl bli en av mina sommaruppgifter att komma igång med.

2 comments

    1. Jodå, sådana jag själv väljer. De som utvecklar mig. Det kan lika gärna vara att gjuta i betong. Tycker det är tristare att dammsuga och tvätta. Det ingår inte lika mycket i mina självvalda sommarsysslor 🙂

Leave a Reply

