#86 Kontrollant

Idag har jag inte utfört något stimulerande pedagogiskt arbete alls känns det som.

Jag började 9.30 på stan med att ta närvaro på två klasser som jag endast känner till hälften. De som har träslöjd har jag aldrig sett. Rätt meningslöst med tanke på att jag inte hade en aning om den som svarade “ja” var rätt person eller om hen svarade för att täcka upp någons frånvaro.

Jag delade ut en tipspromenadlapp och satte mig att vänta vid mål. Där samlade jag in svaren, prickade av en gång till och sa “hejdå”. Jag kan förstå om en sådan här aktivitet är bra för att man lär känna eleverna på ett annat sätt än i klassrummet men det var liksom inte läge att mingla idag. Och visst är det käckt att eleverna kommer ut på stan och lär känna Göteborg. Men det här var heldag nummer sex. Bara i vår. PISA hallå, hallå, hallå…

Resten av dagen har jag suttit hemma och satt betyg på sjuorna för jag hoppas att vi hinner sambedöma i morgon på konferenstiden. Det är väldigt många betyg jag befarar att jag måste sänka. Av sju grupper har jag två och en halv kvar. Det tar sån tid för jag läser alla elevers loggböcker från terminsstart och jämför dem med de kunskapskrav som hör till förmågan att välja och motivera, den som är i fokus den här terminen. Jag fyller i matris efter matris och jag hoppas innerligt att jag kan ha detta som underlag vid nästa utvecklingssamtal.

På det igen!

Leave a Reply

