#88 Nationella prov i slöjd

Den här terminen har tre av mina fyra åttor arbetat med broderi. Arbetet har organiserats så att de i gruppen fått en gemensam uppgift att rita en seriestrip där alla får varsin ruta. Här är planeringen. Efter det var tanken att gruppen skulle gå isär och arbeta individuellt för att sedan montera sina bilder tillsammans. En del har valt att fortsätta diskutera sina bilder och stygnval i gruppen medan andra kört mer solo. Ingen har lämnat gruppen helt. Jag märkte en oro hos eleverna i början. De var oroliga över om de skulle få en rättvis bedömning när det handlade om ett grupparbete men det släppte snabbt när de märkte att de hade större nytta av att tillhöra en grupp. Alla i gruppen har nämligen tillfört kunskap till diskussionerna, i stället för att det ofta är en här och där som glider med de andras arbete. Det har varit uppenbart att det var omöjligt här, de skulle ju var och en presentera en bild som de måste stå för när arbetet ska monteras.

Arbetet drog ut på tiden. Vad som var tänkt för 6-8 veckor har pågått hela terminen men allt eftersom arbetena har vuxit fram och jag har sett hur eleverna har vuxit både i teknisk skicklighet och i uthållighet så har jag sett poängen att låta det fortgå. Det är faktiskt inte en enda som suttit och rullat tummarna och snabbat sig på att bli klar, vilket annars är väldigt vanligt. Och det är ju inte lönt att stressa broderi, det är inte för inte som det kallas den långsamma lyckan.

Tyvärr var jag tvungen att ge eleverna ledigt förra veckan eftersom jag behövde resa bort och vara ledig för en begravning. Det var den gången de skulle montera sina arbeten innan nästa vecka då vi ska ha vernissage och bjuda in deras lärare och kompisar i träslöjden. Alltså tog jag på mig att sy ihop alla broderierna och jag tänker idag att det var bra för jag har samtidigt haft en god stund på mig att titta igenom dem vart och ett. Det är litegrann som när jag rättar uppsatserna för nationella proven i svenska tänker jag. Jag granskar en och en, tittar på stygnen och jämför teckningen de utgått från med det färdiga broderiet. Funderar över hur de med stygn tolkar en känsla i bilden, hur de utvecklats under terminen i handens skicklighet. Från de första trevande stygnen runt ramen, som var det enda gruppen skulle bestämma tillsammans så att bilderna skulle hänga ihop. Det har också varit tydligt att de övat sig i att kommunicera i gruppen, att uttrycka sig kring de val de gör i sitt arbete och de har också sporrat varandra att hitta nya, ovanliga stygn som ger uttryck för precis det de söker. Detta har sedan visat sig tydligt i deras enskilda loggböcker. De har också visat stort ansvar i att planera och ta hem för att hinna med det de vill i sin bild. Jag ser så mycket av utveckling hos precis var och en och nu har fokuset och lugnet som behövs i slöjden landat. Jag ser fram emot nästa termins utmaningar tillsammans med dem.

20140528-192233-69753669.jpg

20140528-192231-69751607.jpg

20140528-192230-69750746.jpg

20140528-192235-69755615.jpg

20140528-192234-69754452.jpg

20140528-192236-69756931.jpg

20140528-192433-69873961.jpg

20140528-192434-69874968.jpg

20140528-192435-69875901.jpg

20140528-192433-69873187.jpg

20140528-200538-72338787.jpg

20140528-200536-72336970.jpg

20140528-200810-72490431.jpg

20140528-200812-72492119.jpg

Advertisements

2 comments

  1. Grymt projekt och härligt resultat:-) Och precis den där upplevelsen av att tiden inte räcker till i praktiska ämnen om man bara kör över 1-4 veckor:-) Att låta tanke och hand få arbeta i den takt den/de kräver, kräver is i magen och mod-) En utmaning och nog så svårt med dagens schema och tidsstyrning ….. Samarbetar du med bild? Win-win i denna typen av projekt!

    1. Tack Susanne!
      Nej något samarbete med andra lärare har jag inte fått till mer än att jag pratat dramaturgi och berättarteknik och växlat över till svenskläraren Eva…

      Jag har dock lagt ut krokar inför nästa år men ser att det nästan bara är genomförbart med de praktisk estetiska ämnena. Det är så svårt att arbeta mot en åtta-parallellig skola när jag har blandade grupper med elever som har olika lärare i ex sv eller NO. Ska ta tag i mu, hkk, bd inför nästa år och hoppas att de vill med på resan… Jag kan avslöja att det innefattar MaKey MaKey…

      😀

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s