#89 Göteborg en delad stad

Jag har vid flera tillfällen fått anledning att undra över hur olika det kan vara att jobba i skolan i Göteborgs olika stadsdelar. Att det skiljer sig stort i arbetsvillkor för oss lärare måste ju också påverka barnens situation och det är för mig helt uppenbart att det inte blir lika för alla.

I morse läste jag i GP om en tonåring som inte fått kommunalt sommarjobb för han bor i Lundby stadsdel. Hade han i stället bott någon annanstans på HIsingen hade han fått jobb då de satsar och garanterar sommarjobb till alla som söker. När GP frågar de ansvariga i Lundby har de inte ens diskuterat frågan. Bor vi i Göteborg eller har stadsdelarna blivit små egna enheter, som små städer i staden? Hur ska en göteborgskänsla kunna leva kvar om skillnaderna hela tiden poppar upp? Det skapar splittring.

Jan Turvall som är lektor i statsvetenskap vid Göteborgs universitet och expert på kommunalrätt uttalar sig i tidningen. Han nämner bland annat att det i kommunallagens andra kapitel tydligt framgår att alla som bor i en kommun ska behandlas lika. Jag har inte läst på i kommunallagen och jag tror inte att det står högst på min lista på sommarläsning men jag kan inte låta bli att undra.

Hur kom man undan med att skapa alla dessa stadsdelar från första början och hur i hela fridens namn kan man komma undan med att låta det fortgå när skillnaderna för stadens invånare bli så tydliga?

Leave a Reply

