#91 Att ta plats

Jag funderar en del på det där med att ta plats i skolan och framför allt vem som får ta plats. Det verkar som om det är mer vanligt att en rektor, it-pedagog eller skolutvecklare har en bakgrund som NO eller mattelärare än estetlärare. Jag vet att det är ett helt ovetenskapligt påstående men jag menar bara att där jag har jobbat har man gett de teoretiska lärarna (om man ska dela in det så) ett större utrymme. Det har legat mer fokus på dessa ämnen vid fortbildning och föreläsning och de har tagits på större allvar i diskussioner på arbetsplatsen. Jag funderar på varför det egentligen är så. Av gammal vana säkerligen men varför låter vi estetlärare det fortsätta? Är det det pedagogiska självförtroendet som spökar? Kan det vara så att vi som jobbar i de estetiska ämnena oftast har väldigt många elever men få kollegor? Vi har liksom inga att alliera oss med för att vi har en arbetssituation som ofta gör att det blir svårt att delta i arbetsgrupperna på skolan, vi arbetar ju inte i ett eller två arbetslag utan i alla, med alla elever och det ger en helt annan arbetssituation.

Ett ensamjobb som gör det svårt att höras?

Leave a Reply

