#92 Slöjd- att kunna lösa ett vardagsproblem

Jag och min man har i helgen varit barnvakt åt två små pojkar 2 och 5 år gamla. Deras föräldrar kom på besök från huvudstaden och skulle gå på vuxenkalas i Göteborg. Vi är lite ringrostiga som småbarnsföräldrar men det gick väldigt bra med rätt mängd godis, ostbågar och tecknad film. När rastlösheten satte in var det till att ut och jaga runt en stund på en lekplats i närheten och då blev det lugnt igen. Det spilldes och kladdades en del och klädförrådet började så småningom att sina. Eftersom jag hade en del småbitar jerseytyg tänkte jag att det kunde vara en kul grej att sy ett par tröjor till killarna.

De blev glada, tyget hade massor med coola bilar på sig och det räckte till båda två. När föräldrarna kom hem blev de imponerade och visst, jag är snabb mest beroende på att jag gjort samma sak ett otal gånger men den uppskattning och det beröm jag fick för dessa två, relativt enkla arbeten fick mig att fundera. Det är många gånger folk har sagt till mig att de önskar att de kunde sy, sticka, brodera eller vad det nu kan vara och jag förstår inte det riktigt. Eller jo, förstår gör jag ju men…alla som genomgått svensk grundskola har haft slöjd och borde ha grundkunskaper åtminstone. Eller kan de vara så att man inte har tillräckligt med slöjd för att minnas efter nian? Kanske är det först när man blir vuxen som man inser att det är bra att händerna har kunskaper?

Hänger det här ihop med att slöjd och andra praktiska ämnen i skolan av vissa, inte anses vara viktiga?

Leave a Reply

