#94 Ännu mer betyg

Jag skulle satt betygen idag- deadline. Och vad händer? Systemet brakar ihop strax efter lunch. I hela Göteborg. SÅ jag får väl våndas och hoppas på bättre tur i morgon.

Jag tror att jag har kommit fram till vad mitt problem, min vånda bottnar i. Jag vill ju sätta A på alla elever. På de som är duktiga, på de som jobbar så fingrarna glöder, på de som strular runt och inte får ändan ur vagnen. Jag vill att de ska lyckas bäst hela tiden, alltså vill jag kunna sätta ett A i betyget. Men när jag jämför med kunskapskraven i slöjd så stämmer inte kartan! Jag kan verkligen inte sätta högsta betyg på allihop, det skulle ju vara tjänstefel. Jag har så svårt att förlikas med att peppa och uppmuntra å ena sidan och sedan “bara” sätta ett D på en elev. Jag sa ju att hen jobbade bra? I år har jag faktiskt övervägt att hitta ett annat jobb, tänk att få göra det jag gör hela dagarna men att slippa komma med domen efteråt?

Varje år tänker jag att nästa gång ska eleverna själva få sätta sig in i kunskapskraven, de ska få formulera exempel de själva förstår, vi ska diskutera det i gruppen. Men tiden är så kort att jag inte hittar riktigt utrymme för det här. Jag har provat med en massa metoder men till syvende och sist är det slöjd jag vill prata med eleverna den lilla tid vi har tillsammans och inte betygskriterier och kunskapskrav. Och visst pratar jag kursplaner och kunskapskrav med eleverna, men jag vissnar lite själv varje gång.

2 comments

Leave a Reply

