#95 Vilken lättnad

Nu har jag äntligen satt alla 220 betygen och jag känner mig nöjd. Det brukar alltid vara några jag velar på fram och tillbaka men det är oftast så att jag är mest orolig över att eleven ska bli besviken. Jag är inte så himla osäker på betyget i sig och jag tror verkligen att det är här erfarenhet spelar stor roll. Jag vet liksom men det svåra ligger i att sätta ord på det jag ser. Och inte ser för den delen. Men den här gången känner jag att:
1. Jag har gjort precis allt jag kan för att se elevens kunskaper.
2. Jag har inte mer tid så nu får det vara bra.
3.Det här är faktiskt mitt jobb och jag gör det efter alla konstens regler. Bra dessutom.
4. Eleven har också en skyldighet att visa sina kunskaper. Jag kan inte gissa betyget.
Så för en gångs skull kände jag mig klar.

Jag brukar aldrig lägga lektionstid på att meddela betyg för det är så himla meningslöst, den diskussionen vill jag ha när terminen börjar med nya möjligheter men idag var det tre så lugna lektioner att det funkade bra. De elever som jag befarade skulle bli ledsna över sina betyg på nedre delen av skalan sa bara “jaha” och så var det inte mer med det. Elever med B i betyg däremot ville veta vad som saknades för ett A. Det är då jag saknar att ha fyllt i en matris, och det har jag bara gjort med år åtta i år, och då lite i smyg för på min skola ska vi inte använda det verktyget. Alldeles galet menar jag för även om det är ett trubbigt verktyg så har det en pedagogisk funktion. Jag har använt det de senaste åren och det har bara varit positivt. Eleven förstår att det inte bara handlar om att arbeta flitigt i slöjden utan att det krävs att hen visar andra kvaliteter också. Och jag sparar massor med tid. De går dessutom att bifoga i omdömet. Snacka om att jag saknar effektiviteten.Och idag saknade jag tydligheten matriserna ger och jag kände mig bara flummig.

Nästa läsår kör jag matriser för alla igen, jag fixar inte det annars. Jag fick dessutom veta av Peter Hasselskog när jag var på Lärarförbundets slöjdcafé att Skolverkets bedömningsstöd i slöjd har fått en ruta att skriva i tillsammans med eleverna så det ska jag försöka lägga tid på i början av terminen. Tänk om man skulle kunna få eleven att värdera sig själv?… Inte omöjligt men jag tror inte mina elever är vana vid det.

Nu är jag inne på bedömning igen, jag som vill flytta fokus!

Leave a Reply

