#96 Tadaaa!

Idag var det dags för vernissage för mina broderande åttor. Det hela var ganska blygsamt arrangerat, inbjudna endast klasskamraterna från träslöjden och klassföreståndare. Jag hade inhandlat plastglas, cider och salta pinnar en masse. Städat och plockat i ordning igår, monterat broderierna och hängt utställningen. Eller ja, spikat upp med avklippta knappnålar där det var gips i väggen. Det blev faktiskt väldigt fint.

20140605-222334-80614775.jpg

20140605-222333-80613997.jpg
Vissa var natuligtvis mer intresserade av att äta salta pinnar än att titta på konst men det var ju kanske väntat. Konstnärerna själva såg för det mesta väldigt nöjda ut.

För min egen del var detta också en slags premiär. Det är inte många lärare på skolan som tittat förbi min sal antagligen för att den ligger lite avsides med de andra estetämnena i en egen byggnad och det har ju skett en viss förändring både i lokalerna och i undervisningen sedan jag började för ett år sedan. Det har jag om inte annat förstått på elevernas kommentarer. Nu var det inte många, men ett par av lärarna som kom och tittade på vad det är vi sysslar med. Och jag förstod att de var imponerade av elevernas arbeten. Jag fick en tanke om att det faktiskt är upp till oss i de estetiska, ibland något marginaliserade ämnena att visa upp oss. Att ta för oss och ta plats på skolarenan. Vi kan liksom inte gnälla över att inte få vara med och spela om vi inte samtidigt visar vad vi gör. Jag försökte att prata om förmågorna och kunskaperna som övats i det här projektet så att det inte bara blir en plojgrej att slöjden dekorerar litegrann för skojs skull, men den sidan kan och bör lyftas ännu mer. Det vill jag bli bättre på.

Leave a Reply

