#97 Framtiden

Den här långledigheten känns extra lång, kanske för att vi nyss hade en lika lång helg eller för att det inte är mycket att göra åt betygen längre. Det är liksom färdigtänkt på den fronten nu. Jag sitter med datorn i knät och funderar på vad jag ska göra bättre nästa termin. Jag har lite grann missat att trippelkolla sjuornas betyg, koll och dubbelkoll gjord men lite gnager det ändå. Jag satte mig och försökte fylla i deras betygsmatriser i Pingpongs system men det var mycket svårare än med åttorna. Jag undrar om det kan bero på att jag inte planerat deras arbete mer än utifrån två av fyra förmågor? Vi har liksom inte hunnit med alla aspekter än. Eller är det så att de är så långt från den nivå som det förväntas om två år att jag av den anledningen tycker att det tar emot? Jag vet bara att jag vill ha tänkt klart inför hösten på var alla sjuorna ligger och vad de behöver jobba med. 

Optimalt hade varit att komma med många små problemlösningstillfällen med olika fokus på förmågorna som ska övas så att vi får med allt under en termin. Nästa termin ser nämligen ut som så att jag får 20 elever i varje grupp, blandat från tre klasser. De kommer att ha slöjd 120 minuter men bara i en termin. Sedan har de hemkunskap den andra terminen. Det blir likadant i nian sedan. Alltså måste jag vara otroligt effektiv med de minuter jag får. Samtidigt sitter jag och retar upp mig på att min utgångspunkt för planeringen inte är slöjdandet i sig utan hur jag ska ge möjligheter så att bedömningen blir bra?! Detta måste jag nog reda ut för mig själv innan jag startar med planeringen inför hösten, det är ju två helt olika syften.

2 comments

    1. Annika, det är samma som hela detta året. En del grupper 25 elever. Bara sjuorna har varit halvklass och det var sagt att det skulle fasa ut och övergå till halvklass.

      Så kom besparingar. Under ett valår, när skolan är en huvudfråga. Hur går det ihop?

Leave a Reply

