Lovkänsla fast jobb ändå

Näst sista dagen på läsåret har varit full av utvärderingar av aktiviteter vi haft under terminen, som varit kopplade till nationella proven. Först hur vi organiserat vårterminen med fem hela temadagar för alla elever för att några lärare ska kunna sitta och sambedöma, sedan hur resten av skolan organiserades kring de muntliga nationella proven i svenska och engelska, med två schemabrytande dagar för alla sjuor och nior. Åttorna var som tur var upptagna med PRAO då. Vad man än må tycka om detta sätt att organisera verksamheten känns det ju väldigt märkligt ändå. Det blir som om hela vår vårtermin har styrts utifrån de nationella proven, och så har det verkligen varit oavsett om eleverna gjort proven eller går i en helt annan årskurs. Och nu sitter vi dessutom en hel personalstyrka under en hel arbetsdag och pratar om dessa prov. Jag har varit inne på detta i ett tidigare inlägg, det här med tid och att vi aldrig känner att vi har tid i skolan men jag vill hävda att det finns tid. Massor med tid, det gäller bara att förvalta den väl.

Tänk om vi idag hade fått diskutera utifrån en pedagogisk artikel, en frågeställning som vi kunnat bygga vidare på under höstens uppstart? Vi har ju för sjutton haft en hel arbetsdag på oss. Jag säger inte att det är oviktigt att göra utvärderingar, bara att vår tid tillsammans är viktigare och att det är då och inte på den egna kammaren de bästa idéerna växer fram. Vi har ett alldeles utmärkt verktyg för ändamålet i vår digitala plattform, det är både enkelt och smidigt att skapa enkäter där. Vinsten att sitta en grupp tillsammans och diskutera och att sedan nöja sig med protokollet är antagligen inte heller maximal då många väljer att sitta tysta. Hade man efter diskussionen bett alla fylla i enkäten enskilt hade de andras tankar kunnat berika de egna. Nu stannar de bara inne i huvudet på varje individ. Några hörs.

Och detta är bara ett exempel på hur en studiedag kan se ut, nu är jag inne på min tredje skola och det har i stort sett varit likadant de sista dagarna på terminen varje år. Jag skulle vilja se en pedagogisk tanke med vår tid tillsammans, en röd tråd. Kanske ingjuta lite energi och glädje efter en lyckad termin. Kanske tillsammans lyfta årets höjdpunkter för att bli lite pepp inför kommande hösttermin. Kanske delge varandra nya infallsvinklar på metodik när det gäller elever man själv känner att man misslyckats att nå. Kanske släppa en teaser på något spännande digitalt verktyg så att det skapar en lust och nyfikenhet att gå vidare själv i sitt lärande?

Helt enkelt passa på att lära sig något nytt och vara elev en stund själv.

Vilken tur, tänker jag då att jag är en kreativ person som kan tänka med händerna. När jag fick lite egentid in emellan fortsatte jag på projektet att få ordning på klädsömnadsmönstren i salen. Jag har aldrig sett så många mönster i en skola förut. Tyvärr ligger de väldigt blandat och jag har faktiskt inte orkat ta tag i det förrän nu. Och en del mönster måste jag bara prova så nu har jag en maxiklänning! Störtskön och något jag lätt kan rekommendera till eleverna i höst!

20140613-174412-63852425.jpg

Leave a Reply

