Lärande i dagarna två

Nu har Skolsmedjans Afk Varberg tagit slut och det lämnar precis som förra året ett rus av tankar efter sig. Det är verkligen bra att inte starta upp ett läsår med detta event utan att avsluta. Det är alldeles för många tankar som måste vändas och vridas, många nya kontakter att upptäcka. Bilder att titta på och minnas och Twitterflöde som ska scannas igenom.

Det är tredje gången jag deltar i ett Afk, först i Skolvårens regi och sedan i Skolsmedjans och varje gång kan jag konstatera att det är fantastiskt bra fortbildning och kontaktskapande, och att det är underligt att inte all fortbildning ser ut så här.

Först ett par riktigt vassa namn att lyssna på och att inspireras av. I år var det Ylva Källman, Per Kornhall och Måns Adler. Alla med en tydlig anknytning eller ett tydligt budskap till skolan. Att lyssna på någon som har förmågan och innehållet som fångar sätter igång tankar och processer åtminstone hos mig. Att sedan höra personer ur publiken som delar med sig av sina tankar och åsikter i en pecha kucha är inspirerande och det kräver mod att som pedagog gå upp och ställa sig framför en hel publik med pedagoger. Visst ryms en hel del Jante även bland oss lärare?

Att som på flertalet kompetensutvecklingsdagar ägna en hel dag åt att lyssna är så himla opedagogiskt för det spelar inte någon roll hur bra föreläsare man har, att passivt ta emot ger inte på långa vägar lika mycket som att få vara med och skapa klokskap tillsammans med andra. Det gäller för våra elever men är i allra högsta grad också en sanning för oss lärare. Så naturligtvis satt vi i diskussioner kring vissa frågeställningar, diskussioner som fick ta tid och som blev precis så där inspirerande som samtal kan bli när alla drivs av samma intresse; en fungerande skola för alla barn i Sverige.

Det fiffiga med en sådan här konferens är att vi alla har ett ansvar för att det ska bli bra, alla är viktiga och alla bidrar. Det är inte heller en omöjlighet att få delta när allt sker till självkostnadspris, eller faktiskt snarare till inköpspris. Det är sponsrat från allt från kommunen och flera politiska partier till den lokala restaurangen. På kvällen serverades middag som trots det låga priset och antalet gäster både var god och serverades till alla samtidigt på ett bra sätt. I middagen ingick underhållning och det har varit lite olika varje gång, så väl politiker som komiker har roat oss men i år tog smederna priset. En sextonårig trollkarl, Isidor Olsbjörk fick oss att busvissla och tjuta av skratt. Maken till kvicktänkt och charmig ungdom får man leta efter. Jämförelsen med Carl Einar Häckner var uppenbar.

20140618-230830-83310723.jpg

20140618-230831-83311926.jpg
Jag är alltså otroligt nöjd med dessa två dagar i Varberg som en bra inramning och avslut på detta år i skolan. Solen har värmt oss och förutom en superb organisation har dagarna inneburit möten med tidigare deltagare från Afk, men också nya bekantskaper från olika sociala nätverk som möts för första gången “på riktigt”.

Så varför ser inte all fortbildning för lärare ut så här:
1. Inspirerande föreläsare
2. Kollegiala samtal som får ta tid
3. Goda exempel från deltagarna själva.
För att det ständiga lärandet ska bli maximalt och bubbla vidare mellan lärare krävs eget deltagande. Låt mig slippa sitta och lyssna en hel dag i höst! Låt oss delta och dela!

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s