Slöjd 2.0:1

Den senaste terminen har jag stött på begreppet dataslöjd i flera olika sammanhang. Jag har också läst flera artiklar om att kursplanens ämnesinnehåll behöver uppdateras och förändras. Jag har på nytt hört att det vore bäst att plocka bort något så gammalmodigt som slöjd helt från den obligatoriska kursplanen och satsa på datakunskap och programmering i stället. Det är något som kommer upp på agendan lite då och då, jag har hört talas om att vi måste kämpa för vårt ämne så att det får vara kvar ända sedan jag gick slöjdlärarutbildningen i slutet av nittiotalet. Och jag blir lite avig varje gång jag hör det. Dels för att jag inte tycker att det är värt att kämpa för slöjden om jag inte kan motivera att den har en plats i utbildningen av idag och då måste jag naturligtvis med öppna ögon ställa det vi gör i slöjden mot den verklighet våra elever möter eller snarare kommer att möta som vuxna, och dels för att jag faktiskt hellre ser att vi som arbetar med slöjd visar vad det egentligen är eleverna lär på större arenor än i den egna skolan eller möjligen i fackförbundets ämnestidning. Att man i samhället generellt fortfarande talar om att vi har syslöjd och träslöjd som två ämnen i skolan tyder väl på att vi inte riktigt nått ut med syftet med ämnet?

Det irriterar mig också lite extra att man inte pratar om att exempelvis ta bort svenska ur kursplanen nu när berättandet kan ske i så många olika medier, att man i stället pratar om att lärarna bör få fortbildning i att hantera digital teknik så att datorns intåg inte bara blir en dyr skrivmaskin. Slöjdlärare är de lärare man borde adressera den här fortbildningen. Hur kan din undervisning involvera även digital teknik? Och då menar jag inte att eleverna dokumenterar i datorn eller gör en film om hur man trär symaskinen. Jag tänker på att det borde vara på sin plats med fortbildning i hur man kan använda material som Arduino och MaKey MaKey tillsammans med traditionell slöjd så att ny slöjd bildas. Så att nya kunskaper får plats och så att eleverna lär sig saker som kan ta dem vidare i livet, inte bara lära dem hur man sätter ihop en IKEA-möbel eller syr i en knapp som trillat av. Vi har den stora förmånen att i svensk skola ha ett ämne som kan vara allt det man behöver i framtiden och så ser man det inte?

Jag har stött på begrepp som the makermovement och hackerklubbarden här terminen men inte hunnit fördjupa mig i hur det kan bli slöjd av det hela. Jag ser ju hur det är tydligt att det makerrörelsen står för är slöjd rakt av, men ser alla andra det? Jag tror inte det för i så fall hade inte makerrörelsen blivit en sådan hype som den är just nu, i så fall hade man väl bara sagt:

Ja ja, slöjd alltså.

I helgen hittade jag i några av de Facebookgrupper jag är med i (Teacherhack och Collaboratory) ett youtubeklipp med ett tal av president Obama. Han har upplåtit Vita huset till en maker faire och pratar sig varm över hur viktigt det är för landets ekonomi att stötta rörelsen. Att man inte kan konsumera sig till välfärd, att man måste producera något. Man behöver uppmuntra människors vilja att tillverka och uppfinna. Han pratar om en stor uppslutning, statligt, men också från universitet och privata företag. Det är väldigt intressant att lyssna på och min första tanke blir:

Visst ja, de stackarna har ju inte slöjd i skolan.

För så är det faktiskt, vi i Sverige har den förmånen att alla elever har detta ovanliga ämne där eleverna får prova sina idéer och sin envishet. Presidenten säger:
If you can imagine it- you can make it
Tanken med slöjdundervisningen i skolan är egentligen att misslyckas så mycket som möjligt så att man lär sig så mycket man bara kan. Det har jag inte sett att man primärt övar i de övriga ämnena i skolan. Ändå för slöjden en tynande roll i skolan idag, även om det inte tagits bort från kursplanen är minuterna så få att det inte hinns med så många misslyckanden. Undervisningen får inte nå sin fulla potential.

Den här sommaren vill jag ägna mig åt att upptäcka nya verktyg och material, jag vill lägga de nya tankar jag får som ett raster över slöjdens kursplan först och främst, men naturligtvis även över hela lgr11 för att se om den en mer uppdaterad slöjd kan uppstå ur de tankarna. En ny version av slöjd helt enkelt, en slöjd 2.0.

Advertisements

2 comments

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s