Slöjd 2.0:7 En nyttig läxa

Jag har under mina 15 år som lärare, mestadels i slöjd om och om gjort samma generalfel. Jag har med bästa välvilja uppmuntrat mina elever att de får möjlighet att skapa “vad de vill”. Många har tagit utmaningen och satt igång med liv och lust. Några har faktiskt haft koll på vad de planerar, de har förmodligen lärt sig mycket under sina låg- och mellanstadieår i slöjdundervisningen och troligtvis också slöjdat hemma, på egen hand eller med hjälp av någon i sin närhet. Knäckande många har haft storslagna planer.

De vill sticka en tröja och börjar med att hämta ett tunt garn i en fin färg och en virknål. De har alltså inte en aning om stickningens grundprinciper och det skär i hjärtat på mig när jag hejdat dessa elever genom att vilja att de lär sig sticka först. Det tar alldeles för lång tid inom slöjdens få minuter och av drömmen om tröjan blir det bara besvikelse och frustration.

Andra vill sy ett klädesplagg, men eftersom de inte kommer ihåg hur man trär symaskinen och aldrig fått lära sig de grunder som behövs ens för den enklaste klädsömnad hinner de inte särskilt långt innan terminen är slut och betyget ska sättas.

Jag har stött och blött denna balansgång mellan fritt skapande och konkreta kunskaper. Det har varit oerhört svårt att under de få minuter man har till sitt förfogande i slöjden hinna med både och. Skapande är en process som måste få ta tid för att bli meningsfull och jag har de senare åren stålsatt mig och begränsat uppgifter inom arbetsområden. Detta har varit bra såväl för den ovane slöjdaren som för den skicklige. Och det borde jag väl kunnat räkna ut tidigare tänker man. Jaja bättre sent än aldrig och de senare åren har jag slipat på mina planeringar och det är plågsamt tydligt för mig att jag gjorde helt fel i början av min slöjdkarriär, även om jag inte tror att de elever jag hade då led särskilt mycket.

Idag är jag utsatt för samma sak. Jag kan det jag kan, vill till och med påstå att jag är rätt skicklig inom slöjdämnet. Traditionellt sett MEN nu ska jag ut på okända vatten, jag vill ju verkligen att slöjden ska levla upp till slöjd 2.0! Jag måste ge mig ut och prova men vet inte var jag ska börja. Det enklaste vore ju att köpa in lite material och börja pyssla på egen hand. Man kan ju alltid googla när det fastnar? Jag får tips från alla håll på roliga material som leder ström och allt möjligt men jag kommer inte vidare! VAD ska jag beställa? Vad hör ihop med vad? Hur mycket ska man köpa av varje för att det ska bli något alls och det viktigaste av allt:

Hur ska jag få en idé när allt är nytt för mig?

Jag är eleven!

Leave a Reply

