Slöjd 2.0:11 Är det möjligt rent praktiskt?

Min iver och lycka över att ha hittat i stort sett alla produkter jag behöver för mitt lilla projekt grumlades en aning när jag började fundera över prislappen. Jag som privatperson kan tycka att det är en helt ok kursavgift. Jag får ju material och instruktionerna ligger ju på nätet så förutsatt att jag inte är helt korkad och har beväpnat mig med tålamod när jag sätter igång så bör det hamna inom gränsen för de 230 kronor som dragits på mitt VISAkort. Material för väskan har jag mängder av hemma.

Men i skolan har jag en budget på 120 kronor per elev och läsår. Ja, jag är medveten om att det är mer än vad många skolor har och att jag är lyckligt lottad där. Ändå kommer detta att innebära att OM alla elever skulle få chansen att arbeta med ett liknande projekt så skulle de behöva arbeta två och två, vilket i och för sig inte är så dumt i en lärandeprocess, men att detta blir det enda praktiska arbetet under ett år är väl lite väl magstarkt. Pengarna räcker ju heller inte till mer än elektroniken, tyg, sytråd, maskinslitage, saxslipning mm är ju inte inräknat. Jag fattar väl också att inte alla elever kommer att göra detta samtidigt och att det bara ser ut så här i teorin, men jag frågar mig ändå om det är rimligt att tänka sig att svensk skolslöjd har råd med detta. Kanske blir det möjligt i en fritidsverksamhet med avgift, typ Hackerklubben men då faller ju min tanke med att levla upp skolslöjden.

Bara en tanke liksom.

Leave a Reply

