Slöjd 2.0:12 Nästa del av begreppet

Jag såg en artikel på nätet idag om att forska på hur barn lär sig genom att göra. Det fanns kopplingar till makerrörelsen och tinkering, och gick ut på att under en period på tre år arbeta tillsammans med skolor och ge uppgifter till lärarens egen planering som bland annat går ut på att eleverna ska ha någonting i händerna, något som de undersöker. Man vill undersöka hur förståelsen för hur verkliga produkter är uppbyggda påverkar lärandet hos eleverna. Jag tycker att det är ett intressant projekt och hade önskat att som lärare vara del av det. Att på djupet få diskutera och befästa vad som sker med elever när de skapar och designar. Om det verkligen är så att de ser saker på ett nytt sätt jämfört med att läsa i böcker och sitta på föreläsningar. Självklart tror jag att så är fallet men jag ser också vilka utmaningar och vilken utveckling ett sådant samarbete bör utgöra för de lärare som har förmånen att vara med.

Artikeln får mig att fundera över min egen undervisning i slöjd i höst, vad den bör innehålla. Att jag ska fortsätta med att lägga fokus på elevernas samarbete både i det praktiska arbetet som i analysen i loggboken har jag redan konstaterat men nu ser jag en annan komponent att bygga in i mitt koncept Slöjd 2.0. Jag vill flytta fokus från att designa och producera till att dekonstruera. Antingen bara dekonstruera eller dekonstruera för att sedan designa och konstruera. Jag har tidigare hört professor Kia Höök prata om detta (20 min in i klippet) att plocka isär en produkt för att se hur den är tillverkad och hur delarna hänger ihop och nu kom det till mig igen.

“Ära vare Gud i höjden detta har jag gjort i slöjden” är en gammal ramsa som jag hört många gånger men jag tror att vi i slöjden måste bort från just produkttänket, att snabbt sy en kudde till mamma som fyller år eller att ge bort i julklapp. Jag vill inte ta bort glädjen över att ha tillverkat ett fint föremål att vara stolt över men det måste läggas en hinna av lärandeprocess framför, som blir övertydlig både för eleven själv och för resten av kollegiet. Vi måste bli tydligare med varför vi har slöjd i skolan och vilken nytta eleverna och faktiskt också lärare i andra ämnen kan ha av slöjdundervisningen.

Konkret består alltså mitt begrepp Slöjd 2.0 hittills av två delar, delakulturen ska lyftas och saker ska undersökas praktiskt- dekonstrueras lika självklart som tillverkas. Jag som trodde att allt skulle komma att handla om elektronik och teknik.

Leave a Reply

