Slöjd 2.0:14 3D-skrivare i slöjden? Ja tack!

Under ett tag har jag funderat på om det verkligen skulle vara vettigt att ha en 3D-skrivare i skolan och vilken funktion den i så fall skulle fylla. Jag menar, det är ju en häftig pryl men man ska ju ha ett behov av den också. En del menar att det borde finnas en i varje slöjdsal men hamnar fokus på slöjdande och skapande då eller enbart tekniken bakom? Att lära sig att programmera en sak att skriva ut i datorn? Var finns händernas arbete då? Jag har haft svårt att motivera det för mig själv men så har jag inte riktigt fördjupat mig i vad man ska ha skrivaren till. När jag fick tillfälle att se en 3D-skrivare demonstreras igår på Collaboratory ville jag därför inte missa det.

Carolina som visade grunderna för att använda 3D-skrivaren hämtade en färdig fil från internet, trixade lite med inställningarna och la över den på ett SD-kort, satte i det i skrivaren, laddade med plasttråd och kalibrerade plattan prylen skulle skrivas ut på. Visst var det några moment men så värst mycket kunskaper i programmering behövdes inte om man hämtar färdiga filer, bara en del sunt förnuft. Tiden det tar att skriva ut en sak varierar ju naturligtvis men det är inga snabba grejor, den här tar fem timmar och ska bli en dinosaurieskalle.
20140729-230619-83179806.jpg
Det var när jag såg ett halvfärdigt projekt som jag började tänka slöjd och se tydliga kopplingar. Det var en massa draktänder (tror jag) som var utskrivna och eftersom de inte ska vara platta i botten har inte skrivaren någon möjlighet att skriva ut utan någon form av stöttor. Datorn skapar själv dessa stöttor men när produkten är färdigutskriven måste man bearbeta materialet.

20140729-230700-83220813.jpg

20140729-230701-83221986.jpg
Stöttorna måste nypas bort med en avbitartång eller annat och ytan måste slipas och sandpappras. Just dessa draktänder skulle ha ett hål som behövde borras upp. Det hade visserligen skrivits ut med hålet där men även där hade stöttor behövts så inget var klart bara för att det var utskrivet. Tänker att det egentligen inte är så annorlunda mot att virka en massa delar till en amigurumi som man sedan fäster trådar på, syr ihop och fyller? Produkten är inte klar, utskriften är bara en del av processen.

20140729-230738-83258149.jpgTvekar jag fortfarande på om det behövs 3D-skrivare i skolan? Nej verkligen inte, jag tycker att det hade varit ett fantastiskt bra sätt att få in nya kunskaper som programmering, logiskt tänk och design inte bara i slöjden. Kanske till och med ett bra tillfälle att samlas flera lärare och samarbeta? Jag kan faktiskt inte se så många andra ämnen i skolan där skrivaren är så klockrent självklar. Teori förenas med praktik, hjärnan och handens arbete i lika stor del. Visserligen kostar skrivaren en del, men det gör ju kopieringsmaskinerna också och dem är det ingen som ifrågasätter vad jag vet. Materialet man skriver ut med är dessutom väldigt billigt. Kanske kan man också tänka att symaskinen är en teknisk pryl men den har blivit så självklar i en slöjdsal? Den är förvisso en billigare investering än en 3D-skrivare men vilken slöjdsal nöjer sig med en eller två symaskiner? Själv la jag 96 000 kronor på maskiner när jag för några år sedan skulle utrusta en ny slöjdsal på en högstadiekola. Det var ingen som lyfte ett enda ögonbryn då. Argumentet kostnad håller således inte alls.

20140729-230811-83291902.jpgSå, hur långt hann dinosaurieskallen innan jag gick hem?

20140729-231030-83430420.jpg

2 comments

Leave a Reply

