Slöjd 2.0:15 Ett steg fram två tillbaka

Nu har jag kommit igång med mitt lilla projekt. Äntligen! Jag fick en symaskin i arv efter min mormor som, 100 år gammal gick bort för några veckor sedan. Eftersom det är kul att ställa old school mot new school så tänkte jag passa på att ta ut svängarna. Därför kommer här naturligtvis en unboxing av min nya Husqvarna automatic från 50-talet. Lägg märke till detaljerna, fodret i lådan med fiffiga fack som stängs med läderrem och tryckknapp. Gediget som ingenting idag. En snurrskiva som enkelt hjälper till med inställningar och provbitar med de olika sömmarna. Undrar om det är mormor som suttit och klurat och provat alla finesser med den här fantastiska maskinen?

Jag var tvungen att utföra ett kontaktbyte för att ens kunna starta maskinen. Den hade alltså en ojordad kontakt. Ännu en sak som jag inte riktigt fattar, jord hör till rabatter och är det asfalt heter det inte ojord. Har alltid värjt mig för uttryck som jag inte fattat men nu kan jag inte backa längre. Det var hur som helst barnsligt enkelt att byta kontakt vare sig jag fattade vad jord är eller ej.

För att känna mig lite trygg syr jag en ny väska i stället för att använda en gammal, kanske inte så genomtänkt och snygg men ändå tillräckligt för att jag ska kunna känna att jag inte är helt tappad bakom en vagn.

Då var det dags för Becky Stern att visa mig fortsättningen, jag letar upp den pdf som innehåller instruktionen och…faller pladask nästan på första sidan. När jag tar fram min Gemma och ser två kontakter, den ena rätt lätt att fixa, en miniUSB men den andra, vad ska man plugga in i den? Efter en stund kom jag på att det nog måste vara batteriet. Puh, det var ju inte så svårt. Eller?

Skärmavbild 2014-08-01 kl. 18.08.28      Skärmavbild 2014-08-01 kl. 17.54.12

Den batterihållare jag köpt saknar ju den lilla vita pluppen som finns på bild hos Becky! Och VAD heter en sådan? Hur ska jag kunna leta efter något jag inte vet vad det heter? Jag snubblade runt en stund på Elektrokits hemsida igen. Tillslut hittade jag en liknande grej men som verkar innehålla laddbara batterier?

Skärmavbild 2014-08-01 kl. 18.22.23

Jag köpte den och hoppas få hem den i början av nästa vecka. De var ju rysligt snabba förra gången. Är det inte rätt blir jag tokig. Hur ska man veta??? Jag hatar att vara en sådan total nybörjare, eller NOOB som ungarna säger. Skit!

 

Leave a Reply

