Slöjd 2.0:16 Dags att programmera väskan

Att sy med konduktiv tråd skiljer sig tydligt från att sy med vanlig sytråd. Den konduktiva är mycket mer porös, trög och inte särskilt samarbetsvillig. Minsta lilla jag drar för mycket i den när jag ska göra en knut i slutet av raden med lampor så går den av och jag får börja om. Jag som trodde att det skulle likna att sy med med lamétråd eller liknande, att den skulle knyta sig och gå av som metalltråd lätt gör. Annars var det inte särskilt svårt, vanliga tråckelstygn/ förstygn mellan lamporna och en knut som avslut. Nagellack på knutarna och sedan steg två: programmera Gemman.

20140801-215556-78956288.jpg

20140801-215554-78954889.jpg

 

Och det är här jag stöter på patrull. Jag har till punkt och pricka följt receptet här. När jag kommer till att koppla in Gemman i datorn och programmera fattar jag som väntat inte mycket. Jag läser och tänker och läser igen. Försöker förstå syftet med det jag gör. Så vitt jag kan se är detta enbart till för att se att lamporna funkar och har ström. Jag har laddat hem Adafruit Arduino 1.0.5 och ett fönster öppnar sig

Skärmavbild 2014-08-04 kl. 11.47.56

I receptet står följande att läsa

Skärmavbild 2014-08-04 kl. 11.49.46

Dubbelkolla så att inga lösa trådar stör någonstans. Check!

Plugga i Gemman med en USB. Check!

Gemman lyser upp först med både röd och grön lampa, sedan med bara grön. Jag antar att det är som det ska vara.

Så mycket har jag förstått att när det står // före text är det en instruktion och ska inte skrivas in. Eller? Alltså skriver jag int led=13; för det står ju att jag ska namnge… tja något. Jag antar att jag ska trycka på “upload” för det finns inte så många andra alternativ. Felmeddelande. Tror jag.

Skärmavbild 2014-08-04 kl. 12.01.43 Error fattar jag men compiling?

Ok, provar lite olika varianter för det står ju att jag ska change the variable led till 2. Detta fortsätter hur jag än försöker. Jag ger upp för hur ska jag kunna göra något annat? Jag fattar verkligen inte var felet sitter eller var jag ska börja. Är det tråden som på något sätt gått av någonstans? Är det fel på Gemman? Är det fel på sladden jag satt i? Jag kan idag lätt dra paralleller till hur mina elever känner sig i min undervisning. Vi sysslar ju ofta med saker som inte liknar något annat de ser i skolans värld eller i sin vardag. Först och främst får de inte en bok med uppgifter att lösa, sedan kolla med instuderingsfrågor och beta av avsnittet med alla rätt på ett prov. Det handlar liksom inte om att rabbla rätt svar och bli bedömd på det. Det funkar inte så i slöjden, jag uppmanar ju dem att tänka själva, och det jag kan se till att göra är att styra i rätt riktning mot där kunskapen finns. Att efter man lärt sig hur saker och ting hänger ihop lösa ett problem. Och det är det man blir bedömd på. Ibland undrar jag om inte slöjdämnets kursplan är den i särklass svåraste bland alla ämnena i skolan. Jag har i mitt projekt ett alldeles för stort gap mellan det jag förstår och var jag kan söka kunskapen. Jag menar jag skulle ju kunna googla om jag bara visste vad saker heter? Alltså lärdom: glappet får inte vara för stort mellan befintlig kunskap och önskat läge.

Som tur är kom min dotter och hennes sambo hem till mig några dagar senare, båda hyfsat kunniga i både teknik, elektronik och programmering. Först kom vi fram till att det troligtvis inte funkade för att jag ännu inte hade kopplat batteriet till Gemman. Det var faktiskt en lättnad, något begripligt var orsaken till att det blev fel. En lättnad som varade fram till dess att jag såg i pdf:en att Becky Stern inte heller kopplat in sitt batteri i detta läget. Sambon dök upp och hjälpte till att klura. Det tog närmare en timma, de gjorde som jag gjort och lite till. En multimeter blev inblandad-jo den gav utslag. Vi var fortfarande inte klokare men så läste de texten en gång till. Det står:

“Plug Gemma into a computer using a USB cable and modify the blink sketch as follows to test your sequins.” Vad ingen av oss först uppmärksammat var att the blink sketch visar sig när man i programmet klickar på open-basics-blink. Och det är där man ska gå in och ändra variabeln från 13 till 2! Jag hade helt enkelt inte fattat hur jag skulle läsa instruktionen, eller var den inte tillräckligt tydlig för en noob som jag.

Skärmavbild 2014-08-04 kl. 14.48.00

Ja men då så!

Eller nej. Så lätt var det inte för inget hände nu heller. Ingen kontakt med USB:n. Tillslut hittade min dotter en tutorial för Mac där det stod något med en knapp man skulle trycka på på själva Gemman och då kom jag ihåg att jag hade sett detta i en video någonstans. Men det hände inget ändå, inte förrän vi tryckte på knappen och upload samtidigt.

DÅ började mina små ledlampor att blinka! Heureka! Tyvärr blev jag så till mig att jag glömde av att filma och nu är det dags för kardborrebandet!

 

 

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s