På jobbet igen

Så är jag då tillbaka i min slöjdsal. Vi har jobbat en hel vecka egentligen men jag har fortfarande bara vaga tankar om vad terminen ska innehålla. Två dagar förra veckan bestod av föreläsningar kan jag i rättvisans namn tillägga men ändå. Det är inte så att jag saknar idéer men de flyter liksom runt utan struktur. Det är alltid så här när skolan startar efter ett uppehåll. Alla andra lärare susar omkring och kopierar, diskuterar, planerar och skriver. Samlar böcker och pärmar. Förbereder salar och bokar i kalendern. Och jag sitter och funderar…

Tidigare år har det här stressat mig stort men i år tänker jag försöka acceptera att det är så här det är. Kanske ligger det i ämnets natur? Jag har inga böcker att följa, jag vet inte vilka elever som kommer till min sal, bara att de är förfärligt många. Jag kan inte köpa in något för jag vet inte vad eleverna kommer att behöva för material, jag har ju inte sett deras planeringar än. Jag har en känsla av att jag skulle behöva spela in ett par filmer så jag har kamera och stativ med mig idag men som med så mycket annat så måste rätt inspiration infinna sig annars blir det ingenting.

Vad vet jag då? Jo, det kommer 6 stycken halv-klass sjuor till mig, jag har dem en termin i 90 minuter varje vecka. Eftersom dessa elever inte väljer slöjdart bör vi se till att de får med sig allt ur det centrala innehållet under år sju, för sedan får de välja hård eller mjuk slöjd.

Skärmavbild 2014-08-18 kl. 08.38.04

 

Så här kan det komma att se ut för dem då. Det som står till vänster är vad de naturligt får med sig i både hård och mjuk slöjd i så gott som varje projekt. Eller åtminstone ska jag anstränga mig så att det blir tydligt att det ingår. Det som står till höger är lite knepigare att få in utan ansträngning och jag ska försöka lägga det som genomgångar eller styra planeringar så att det landar väl. Jag har en tanke om att arbeta med bildläraren, som vad jag förstått arbetar mycket med -ismer i sjuan, och låta eleverna inspireras av konstnärer (inspiration och förebilder från arkitektur, konst och design). Jag tänker att de ska få arbeta med fritt broderi (utvecklade former av hantverkstekniker) och tolka konst. Två delar ur det centrala innehållet får vi inte in i år sju, varken jag eller träslöjdskollegan utan vi pratade om att göra utflykter med årskurser, en i år 8 och en i år 9 så att vi under ett koncentrerat tillfälle kan få in det också.

Det är alltid lite vingligt att fundera över terminen så här i början, man har ju inte en aning om hur många lektionstillfällen det blir heller. Kalendariet är inte helt klart och det kan ibland gå bort väldigt mycket till aktiviteter som inte har med slöjd att göra. Så det får bli en lös tanke än så länge.

År 8 har skrivit i sina utvärderingar från i våras att en övervägande stor del vill jobba mer med klädsömnad och då kan det se ut så här i min planering:

Skärmavbild 2014-08-18 kl. 08.50.54

 

Och för år nio, där önskemålen spretade stort får det bli lite mer valfrihet:

Skärmavbild 2014-08-18 kl. 08.52.41

Det tuffa i år är att organisationen är än mer slimmad och att jag kommer att ha 20 elever i grupperna i år 8 och 9, de läser endast en termin men 120 minuter varje vecka. Min stora oro är att det blir väldigt ojämna grupper och att eleverna inte kan få arbeta med det material de trivs bäst med. Då måste jag lägga upp undervisningen på ett helt annat sätt och styra mycket mer. Inte så roligt tycker jag. För mig är slöjden ett mini-makerspace där eleven ska undersöka och upptäcka, uppfinna och prova. Då krockar det om jag styr för mycket.

Vad jag däremot kan fundera över är vilka digitala resurser jag vill att eleverna ska få prova. Sjuorna får sina ipads tidigt i år, redan andra veckan tror jag och då kan man ju lätt ha med det i planeringen. Jag vill att de ska hitta in i Hjärntorget meddetsamma. Jag tänkte att de utöver loggböckerna där ska få prova mål och framsteg-light, inlämningsuppgifter och test. Vår skola har äntligen bestämt att bedömningsmatriserna ska användas av alla även om det blir tufft att fylla i så mycket i dem under första terminen så får de ju ändå en hint om hur de ligger till i förhållande till betygen. Som externt verktyg tänkte jag använda Aurasma, jag tänkte filma lite instruktioner som jag kopplar med olika bilder. När de håller Aurasma-appen över bilden startar instruktionsfilmen. Alltså behöver jag börja filma snart!

Jag trodde verkligen att tankarna skulle klarna lite om jag skrev ner dem i en bloggpost så här men det känns inte så. Hur ska jag komma igång?

 

Leave a Reply

