Det är röriga tankar nu

Det går trögt nu, både med bloggandet och med terminsstartandet. Jag vet inte om jag varit extra mottaglig just nu men jag har noterat att det runt mig pågår underbart inspirerande uppstarter med fantastiska möten med sprudlande elever. Det bara bubblar på sociala medier och allt är så underbart och äntligen! Och jag bara… va?

Jag känner inte igen mig alls. Energin är på noll. Verkligen. Jag tror det hänger ihop med en alldeles fullständigt omöjlig timplan i slöjd där jag arbetar. Vi tvingas in i en valsituation som inte kan bli rätt hur vi än gör. Terminen har kraschlandat innan den ens hunnit starta. Och jag som går igång på kreativitet ser inga lösningar. Jag tappar orken att skapa roliga lektioner. Jag som hade laddat så i sommar. Men liksom hur länge kan man orka tycka det är viktigt med estetisk verksamhet och elever som får utvecklas som lärande människor när vi samtidigt ska verka i ett system som så totalt motarbetar detta. Som inte alls förstår vilka förutsättningar som behövs?

Så här har jag gått omkring och känt mig och tänkt i ett par veckor nu och jag har inte velat skriva något här för det känns som om det bara blir gnäll. Jag tror att jag haft någon slags utmattning på allt vad skola heter. Jag har släppt Twitter, där har jag ju nästan bara skolfolk i flödet, jag har scrollat förbi det mesta i mitt Facebookflöde och jag har minimerat allt annat som har med skola att göras gott det gått att göra. Jag har till och med funderat på vad min nästa karriär ska bli, lärare är ju inte min första och nu äter den upp mig. Jag har bara satt mig ner och väntat på flow.

Samtidigt och väldigt motsägelsefullt har jag tillsammans med några kollegor släppt en bebis vi omhuldat hela sommaren. Vi har startat en hemsida som vi hoppas ska fylla det tomrum vi saknat som lärare i Göteborg. Vi har startat Kållegiet.se, Göteborgs största (?) personalrum för lärare.

Skärmavbild 2014-09-01 kl. 00.12.35

Jag är verkligen sjukt stolt över det här projektet och över mina co-workers där. Vi vill lyfta göteborgspedagoger så att det syns vilka vi är och vad vi kan, vi vill visa vad som händer i Göteborg så att ingen ska gå miste om bra fortbildning för att man inte får ett mail. Kalendern har verkligen blivit full med spännande kurser den här hösten och allt är gratis. Vi får nu också en plats att lyfta den pedagogiska pub vi haft en termin på Posthotellet, så att kanske flera hittar dit? Det här har blivit så väl mottaget de två veckor som gått sedan vi släppte och det är svårt att säga att man vill sluta med skola när en sådan här sten satts i rullning. Så jag blir nog kvar ett tag till. Jag behöver bara känna flow och engagemang. Kanske den kommande veckan kan bjuda på det?..

 

Leave a Reply

