Börjar morgonen med ett gympass

Under Blogg100-utmaningen insåg jag vilket bra tankeverktyg en blogg är och jag känner därför att måste jag komma igång igen. Jag trodde nämligen att jag på jobbet nu, efter ett tufft års uppstart skulle kunna luta mig lite tillbaka och arbeta i vanligt 45 timmarsveckas-tempo den här terminen, men icke! Precis allt har landat platt som jag har startat upp och det har krävt en hel del grubblande och omorganisation av rutiner. Jag måste få in ett flow i min undervisning för att klara att hålla mig inom min arbetstid.

Och jag möblerar om ständigt. Släpar tunga tillklippningsbord och symaskinsmöbler fram och tillbaka. Först klarade sjuorna inte riktigt av att sitta runt ett och samma bord allihop. Det blev för mycket knuff och stök och pill med ipad och telefoner, sina egna och varandras för att jag skulle kunna ha någon sorts gemensam genomgång. Jag delade på borden så att de satt 4 och 4 runt varje. Senare i veckan kom de större niorna. De är ju både större rent fysiskt och fler i gruppen. Från 13 elever till 21 och det fanns inte plats för alla att sitta samlat. För sjuorna passade det inte heller att inte ha en fast symaskinsplats så då tog jag fram reserverna och justerade möbleringen en gång till. Varje gång elevantalet ökar från 13 till 20 blir det lite flyttande så att alla ska få plats, och när åttor och nior så här i början ska rita stora mönster används alla ytor på ett flexibelt sätt. Det ligger elever på golven över allt när de hopfösta bordsytorna tar slut. Nu ett par veckor senare vill jag att sjuorna ska sitta och designa textiltryck och applikationer. Då får de inte plats runt de små borden så jag drog ihop ett par stycken.

Åttor och nior har 120 minuter lektion och eftersom det formatet är nytt för mig på den här skolan var jag inte beredd på att så många av eleverna skulle krokna efter en timma. Det måste finnas omväxling på det långa passet och igår under en skogspromenad med dottern spånade vi fram ett utkast till hur  jag på hur jag skulle lösa problemet. Jag har samtidigt grubblat på hur jag ska få in teoribiten i planeringen den här terminen och nu blev det tydligt: jag måste ju göra stationer så klart. Då får vi in teorin samtidigt som eleverna får lite omväxling i sitt arbete. Idén har jag läst om först hos Malin i Borås förra terminen och sedan var det också en av veckouppgifterna i den MOOC i Bryssel jag nyss gått om framtidens klassrum. Jag måste bara komma på hur jag ska lösa det hela med stationerna, indelningen av tid och uppgifter. Och ännu en ommöblering ägde rum i morse. Jag behöver en lugnare plats för den grupp som ska vara på teoristationen så det blev till att fösa iväg det tunga tillklippningsbordet ännu en gång.

Nu är jag så trött på det här men jag ser samtidigt ingen ände på det. Varför kan inte livet gå lite på rutin? Bara en vecka…

 

 

 

One comment

  1. Hej Eva – som vanligt mycket roligt att läsa dina texter med suveräna inblickar i en lärarvardag. Idag har jag pratat med Terje, din gamla kollega, om en sak. Han hör troligen av sig till dig. Kunde dock inte hålla mig tills dess 🙂 och undrar: skulle det vara ok att kommunicera med dig utanför offentligheten?/hälsningar Annika W, en av dina följare

Leave a Reply

